دانلود گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

پروژه گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

دانلود گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

پروژه گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

گزارش کارورزی مهندسی مکانیک


این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارورزی مهندسی مکانیک

با توجه به اینکه در کارگاه میل لنگ تراشی استاندارد موتورهایی که نیاز به تعمیر اساسی دارند توسط اتومکانیکها به طور کامل باز شده و جهت تراشکاری میل لنگ ، شاتون، سیلندر، سر سیلندر، میل سوپاپ یه این کارگاه ارجاع داده می شوند. و باتوجه به اینکه جهت تراشکاری کامل به کارگاه ارجاع داده می شد بسیار متنوع بودند. شامل ب-ام-و، پیکان، مزدا، نیسان، خاور، بنز 10 تن، اتوبوس، تراکتورهای رومانی، انواع ماشینهای راه سازی از قبیل کوماتسو و به طور کلی تمامی اتومبیل های موجود.
ولی به طور مختصر با توجه به اینکه موتور پیکان (دلوکس-تخت) بیشتر از بقیه موتورها جهت تراشکاری به کارگاه انتقال داده می شد و نیز باتوجه به اینکه تراشکاری تمامی موتورها کاملاً یکسان است، به شرح تراشکاری قسمتهای اصلی موتور اتومبیل پیکان می پردازیم.
البته برای فهم بهتر لازم است یک سری اطلاعات کلی در مورد موتورهای مختلف اتومبیل پیکان بدانیم.
انواع رایج اتومبیل های پیکان با توجه به موتورهای اتومبیل.
موتورهای اتومبیل پیکان 1725 سی سی که نسبت به خط قائم ْ10 درجه مایل است. و روی قالپاق سوپاپ دارای منحنی است که قبلاً در روی اتومبیل های جوانان، دلوکس، وانت و تاکسی نصب می شده و مکانیکها به آن موتور دلوکس می گویند.
و همچنین در موتورهای تخت (قائم) 1588 سی سی که قالپاق سوپاپ آنها صاف و تخت می باشد و به همین دلیل بین مکانیکها به موتور تخت معروف است.
از نظر کلی موتورهای اتومبیل پیکان (دلوکس و تخت) شبیه هم بوده فقط در بعضی موارد دارای اختلافات جزئی هستند. شکل (1-2) قطعات ثابت موتور 1589 سی سی معروف به تخت را نشان می دهد.
به طور کلی موتورهای اتومبیل پیکان دارای چهار سیلندر خطی یعنی دارای چهار پیستون می باشند و سر سیلندر موتورهای جوانان الومینیومی بوده و بقیه مدلها دارای سرسیلندر چدنی می باشند. هر سیلندر دارای دو سوپاپ، یک سوپاپ دود و یک سوپاپ بنزین بوده و سوپاپها و اسپکها در سر سیلندر قرار دارد. که به وسیله میل رابط ها و تایپتها و با دامکهای میل سوپاپ به موقع باز و بسته می شوند

فهرست مطالب
مقدمه

بخش اول آدرس و فعالیتهای کارگاه.

بخش دوم: اطلاعات کلی موتورهای اتومبیل پیکان.

بخش سوم: طریقه بررسی و تراش یاتاقانهای اصلی میل لنگ (بوش سرشاتون).

بخش چهارم: طریقه بررسی و تراش شاتون و گژن پین.

بخش پنجم: تراش سر سیلندر و آب بندی سر پاپها.

بخش ششم: تراش سیلندر.

بخش هفتم: بررسی و تعمیر میل سوپاپ و تراش یاتاقانها


دانلود فایل


گزارش کارآموزی موتور های دیزل و پمپ های هیدرولیک


این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی موتور های دیزل و پمپ های هیدرولیک

موتورهای دیزل ، به انوع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند. در این موتورها برای شعله‌ور ساختن سوخت از حرارت‌های بالا استفاده می‌شود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند.
همانگونه که می‌دانید برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می‌گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می‌شود که در نتیجه آن سوخت شعله‌ور می‌شود. 
تاریخچه 
در سال 1890 میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم می‌گردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیش‌رس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق می‌شد، این موتورهای با فشار پایین بودند. و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده می‌شد.
در سال 1892 دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده‌ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی ، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می‌گرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود می‌آمد. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت.
طی سالهای متمادی پس از اختراع موتور دیزل ، از این نوع موتور عمدتا و منحصرا در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق ، تلمبه کردن آب ، راندن قایق‌های مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده می‌شد. این موتورها سنگین ، کم سرعت ، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند.
پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل ، تا توسعه سیستم‌های پیشرفته تزریق سوخت در دهه 1930 طول کشید. در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپ‌های سوخت‌پاش خود را آغاز کرد. توسعه پمپ‌‌های سوخت‌پاش (پمپ‌های انرژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در موتورها مناسب بودند متعادل شد.
موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال 1925 به بازار عرضه شدند. با آنکه پیشرفت در ساخت این موتورها کند بود. اما در سال 1930 موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. این پیشرفت تا پایان جنگ جهانی دوم برای مدتی کند بود. لیکن از آن تاریخ تا کنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم. 
تقسیمات موتورهای دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقه‌بندی هستند. مثلا می‌توان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیم‌بندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان می‌گردد. یا بر حسب تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای V یا خورجینی تقسیم بندی می‌کردند و ... 
ساختمان ساختار موتورهای دیزل نه تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقه‌ای تفاوت می‌کند. بنابراین ساختارهای بسیار مشابهی میان این موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آنها قطعات زیر است که در موتورهای دیزل وجود دارد و در سایر موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد.
_پمپ انژکتور :__ وظیفه تنظیم میزان سوخت و تامین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد. 
انژکتورها : باعث پودر شدن سوخت و گازبندی اتاقک احتراق می‌شوند. 
فیلترهای سوخت : باعث جداسازی مواد اضافی و خارجی از سوخت می‌شوند. 
لوله‌های انتقال سوخت : می‌بایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند. 
توربوشارژر : باعث افزایش هوای ورودی به سیلندر می‌شوند. 
طرزکار 
همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کارکردن به دو دسته موتورهای 4 زمانه و 2 زمانه تقسیم می‌شوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام می‌گردد که عبارتند از مکش یا تنفس - تراکم - انفجار و تخلیه اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا و یا بصورت توام انجام گیرند. 
موتورهای دیزلی 
موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی ارزانتر و مقرون به صرفه تر هستند. موتور دیزلی فقط هوا را دریافت داشته، آنرا فشرده کرده و بعد سوخت را درون هوای فشرده تزریق می نماید. گرمای هوای فشرده فورآً سوخت را روشن می سازد. موتور بنزینی در نسبت 8:1 تا 12:1 فشرده شده در حالیکه موتور دیزلی در نسبت 14:1 تا حداکثر 25:1 فشرده می گردد. نسبت بالای فشردگی موتور دیزلی سبب کارآیی بهتر آن می شود. موتور دیزلی فقط از تزریق سوخت مستقیم استفاده می نماید. سوخت دیزلی مستقیماً وارد سیلندر می گردد. موتور دیزلی شمع نداشته فقط گرمای هوای فشرده است که سوخت را در آن روشن می سازد. یکی از تفاوتهای بزرگ موتور بنزینی و دیزلی تزریق سوخت آن می باشد. بیشتر موتورهای ماشین از سوپاپ تزریق یا کاربراتور استفاده می کنند. بنابراین تمام سوخت در سیلندر بارگذاری شده سپس فشرده می گردد. فشردگی ترکیب سوخت / هوا نسبت فشردگی موتور را محدود می سازد. اگر فشردگی هوا خیلی زیاد باشد ترکیب سوخت / هوا فوراً مشتعل گشته و صدای تق تق را بوجود می آورد. دیزل فقط هوا را فشرده ساخته طوریکه نسبت فشردگی می تواند زیاد شود. نسبت فشردگی زیاد، نیروی زیادی را ایجاد خواهد نمود. سوخت دیزلی سنگینتر بوده بتدریج تبخیر می گردد، نقطه جوش آن بیشتر از نقطه جوش آب است، دارای اتمهای کربن زیادی است

دانلود گزارش کارآموزی موتور های دیزل و پمپ های هیدرولیک
موضوع کار آموزی موتورهای دیزل و پمپ های هیدرولیک 
گزارش کارآموزی مکانیک در مورد موتورهای دیزل و پمپ های هیدرولیک


فهرست مطالب
 
فصل اول : معرفی موتور دیزل
موتور دیزل 1
ریشه لغوی 1
دید کلی 1
تاریخچه 2
تقسیمات 3
ساختمان 4
طرزکار 4
سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه 9
زمان تنفس : 9
زمان تراکم : 10
زمان قدرت : 10
زمان تخلیه : 11
سیکل موتور دوزمانه دیزل 11
موتورهای دیزل دو زمانه چگونه کار می کند؟ 11
نحوه ی کار چرخه 12
موتورهایGeneral Motors EMD 15
مزایای موتورهای دیزل 23
کارآیی بهتر از نظر مصرف سوخت : 23
توان بیشتر : 23
دوام بیشتر : 24
کاهش انتشار آلاینده ها : 25
معرفی موتورهای گاز سوز 25
1- انواع موتورهای احتراق داخلی سیلندر پیستونی 25
2- موتورهای گازی 29
3- کاربردها 32
4- مشخصه های طراحی 33
گاز طبیعی و موتورهای دیزل 35
• طرح ساختاری مبدل های کاتالیستی 37
• مواد افزودنی سوخت 39

فصل دوم : تعمیر و نگهداری
تعمیر و نگهداری 42
نگهداری و تعمیرات پیشگویانه ( Predictive Maintenance ) 42
فعالیتهای نت پیشگویانه (PdM) : 42
مزایای آشکار و پنهان در اجرای نت پیشگویانه 45
رمز موفقیت در برنامه های نت پیشگویانه (PdM) 46
چگونگی تعیین تناوب انجام بازرسی ها 47
نگهداری و تعمیرات واکنشی ( Reactive Maintenance ) 49
آنالیز روغن 50
مقدمه : 50
دسته بندی آزمایشها و نتایج : 52
نگاهی به مبحث آنالیز روغن ( Oil Analysis ) 54
آنالیز روغن چیست ؟ 55
آنالیز عناصر فرسایشی 56
افزودنی های روغن 58
ویسکوزیته Viscosity 58
دوده سوخت 59
رقیق شدن روغن در اثر اختلاط با سوخت 60
آلودگی با آب یا ضدیخ 60
اکسیداسیون 61
نیتراسیون 62
نمونه گیری از روغن 63
نه گام جهت اجرای موفق آنالیز روغن 64

فصل سوم : پمپ های هیدرولیک
پمپ های هیدرولیکی 68
پمپ ها با جابه جایی مثبت از نظر ساختمان : 70
پمپ های دنده ای   Gear Pump 71
3- پمپ های گوشواره ای  Lobe Pumps 73
   4- پمپ های پیچی  Screw Pumps 74
5- پمپ های ژیروتور Gerotor Pumps 75
پمپ های پره ای : 75
پمپ های پیستونی 77
پمپ های پیستونی شعاعی  (Radial piston pumps) 80
   پمپ های پلانچر (Plunger pumps) 81
راندمان پمپ ها (Pump performance): 82


دانلود فایل


گزارش کارآموزی نگهداری و تعمیرات در شرکت ایران خودرو

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی نگهداری و تعمیرات در شرکت ایران خودرو

استراتژی افزایش تولید که توسط شرکت ایران خودرو اتخاذ شده است بر اساس سیاستهای کلان جمهوری اسلامی ایران در جهت ایجاد اشتغال و افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی و وضعیت کنونی بازار جهانی خودرو می باشد. اما بدیهی است که دستیابی به این امر در صورتی میسر است که طراحهای پشتیبانی این استراتژی نیز به اجرا در آید در این راستا طرح ایجاد کارخانه 000/20 تنی ریخته گری قطعات چدنی خودرو در دستور کار شرکت گسترش صنایع ایران خودرو  قرار گرفت و بدین ترتیب شرکت صنایع ریخته گری ایران خودرو سهامی خاص در تاریخ 20/5/1379 در ادراه ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.
این شرکت اهداف زیر را محور فعالیتهای  خود قرار خواهد داد:
صادرات قطعات ریخته گری خودرو و اختصاص حداکثر ظرفیت تولید به این نوع قطعات لازم به توضیح است با توجه به اینکه دانش فنی تولید قطعات ریخته گری در داخل کشور قابل رقابت با تولید کنندگان اروپای می باشد و از طرفی نیاز به تامین ارز از منابع داخلی لازمه ادامه حیات شرکتهای خودرو سازی است دستیابی به این هدف از وظایف اصلی شرکت می باشد به همین منظور استفاده از تجهیرات ریخته گری مناسب و قابل قبول که جوابگوی دانش فنی روز باشد مد نظر خواهد بود تولید محصولات جایگزین قطعات وارداتی و همچنین قطعاتی که به لحاظ کمی و کیفی مورد نیاز صنایع خودرو سازی است و تامین آن در حال حاضر با مشکلات مواجه می باشد.
ایجاد ظرفیتی مناسب جهت پاسخ گویی به کمبود های طرحهای توسعه صنایع خودرو سازی
دستیابی به استاندارد های جهانی کیفیت محصولات
دستیابی به استاندارد های قابل قبول بهره وری و هزینه تولید جهت ایجاد بستر مناسب برای رقابت محصولات به لحاظ قیمت علاوه بر کیفیت محصولات تولیدی.
ریخته گری به روش مدلهای تبخیر شونده ( lost foam) 
فرآیند ریخته گری به روش مدلهای تبخیری در سال 1958 اختراع شده است و با توجه به مزایای فراوانی که دارد از قبیل حذف ماهیچه و خطوط مربوطه امکان تولید قطعات پیچیده افزایش راندمان ریخته گری، کاهش پرت ماسه و انعطاف پذیری خط تولید و... و در 
کشور های صنعتی رو به توسعه گذاشت.
شرکت گسترش صنایع ایران خودرو جهت همگانی با توسعه صنعتی و با هدف دستیابی به شاخص های زیر بررسی و سرمایه گذاری در آن را در دستور کار خود قرار داد.

جذب دانش فنی و تکنولوژی جدید
بر طرف نمودن تنگناهای موجود در صنعت ریخته گری و ارتقاء آن به لحاظ کمی و کیفی
- بهینه سازی فرآیند ریخته گری در تولید قطعات پیچیده و ماهیچه خوار 
- کاهش قیمت تمام شده با توجه به کاهش ماشینکاری، افزایش بهره دهی ریخته گری سهولت تولید قطعات پیچیده
- ایجاد خطوط تولید با قابلیت انعطاف بالا در تیراژهای پایین و متوسط
مراحل فرآیند lost foam 


دانلود گزارش کارآموزی تعمیرات و نگهداری در شرکت ایران خودرو
تعمیرات و نگهداری در شرکت ایران خودرو


فهرست مطالب

پیش گفتار 
مقدمه
1-1  تاریخچه شرکت ایران خودرو.
نیروی انسانی شاغل در شرکت 
مرکز تحقیقات ایران خودرو 
تضمین کیفیت 
پروژه ها 
ریخته گری ایران خودرو 
جذب دانش فنی و تکنولوژی جدید
مراحل فرآیند lost foam
مزایای و مشخصات فرآیند lost foam
تولیدات 
2-1    تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
الف) نگهداری    MAINTENECE
ب) تعمیرات   REPAIRS
2-2 هدف از P.M چیست؟
2-2-1    مراحل ایجاد برنامه
مراحل پیاده کردن یک برنامه جدید P.M
2-2-2- اهداف و مقاصد در P.M
2-2-3- برنامه ها (طرحها) جهت رسیدن به اهداف P.M
2-3- نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات
2-4- لزوم استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در تولید
2-5    نیاز مبرم صنایع به P.M در کارخانه   
2-6- نتایج حاصل از P.M در کارخانه
2-7- از کار افتادگی در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
2-8    معایب ناشی از نداشتن سیستم نگهداری و تعمیرات   
2-9 – علائم فقدان سیستم نگهداری و تعمیرات    
2-10- انواع فعالیتهای نگهداری و تعمیرات   
2-11- انواع روش های نگهداری و تعمیرات   
2-11-1- نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود   
2-11-2- نگهداری و تعمیرات اصلاحی   
2-11-3    نگهداری و تعمیرات پیشگیری   
2-12- نگهداری و تعمیرات وضعی
2-13  نگهداری و تعمیرات کنترلی
2-14  نگهداری و تعمیرات زمان بندی شده
2-15- نگرشی بر اجزای سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات
2-16- وظایف 
وظایف مدیریتی 
2- وظایف فنی   
3- وظایف عملیاتی   
2-17- سازماندهی   
2-18- سیستم ها برای مدیریت نگهداری و تعمیرات   
2-19 – سیستم تشخیص نگهداری و تعمیرات
2-20- مهارت کارگران و فعال سازی مدیریت نگهداری وتعمیرات
2-21- نتیجه گیری
تئوریهای تعمیرات و نگهداری   
مدل تعمیرات و نگهداری (تعویض)
تئوری تعویض دو شی    جایگزین- زمان محدود- هزینه عملیاتی صعودی
فرضیات مدل    
مدل  تعویض اقدام سرمایه ای- زمان نامحدود- گسسته- حداقل کردن ارزش فعلی هزینه ها
تعویض اقدام سرمایه ای با در نظر گرفتن پیشرفت صنعتی- زمان محدود
فرضیات مدل  
تعویض اقدام سرمایه ای- پیشرفت صنعتی- زمان نامحدود
مدل تعویض پیشگیری با در نظر گرفتن عمر دستگاه و تعویض خرابی
مدل تعویض پیشگیری با در نظر گرفتن عمر دستگاه تعویض
و خرابی- زمان لازم برای انجام عملیات تعویض
مدل برنامه ریزی احتمالی   
مدل تعویض با در نظر گرفتن عملیات تعمیر پیشگیری و خرابی- زمان محدود 
3-1- چارت سازمانی شرکت    
3-2- چارت P.M شرکت
تخصیص پستهای سازمانی به عناوین مشاغل تفصیلی به تفکیک واحدهای سازمانی
3-3- چگونگی به اجرا درآوردن P.M در شرکت ریخته گری قطعات آلومینیوم ایران خودرو
3-4- تبیین و شناخت تغییرات نگهداری موجود کارخانه   
تعمیرات اصلاحی    
تعمیرات بهبود   
تعمیرات پیشگیری    
تامین قطعات یدکی   
ضرورت برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری
3-5- وظایف بخش تعمیرات و نگهداری (P.M)
3-6- وضعیت موجود P.M شرکت
3-7- وضعیت موجود پرسنل تعمیرات و نگهداری کارخانه   
3-8- شرح وظایف پرسنل نگهداری و تعمیر   
عنوان شغل    
عنوان شغل    
3-11- رئیس بازرس فنی
شرح وظایف   
عنوان شغل   
3-12- مسئول سرویس و نگهداری
شرح وظایف جاری
3-13- تعریف شغل و شرح وظائف رئیس قسمت تعمیرات  
شرح وظایف جاری   
3-14- مصاحبه با رئیس بخش تعمیرات و نگهداری   
3-15-تعریف شغل و شرح وظائف مکانیک
شرح وظایف جاری   
3-16- ساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات بر مبنای نوع کار و وظیفه    
طراحی اولیه مفهومی سیستم نگهداری و تعمیرات
روش اجرایی
سفارش قطعات یدکی ماشین آلات
روش اجرایی
تعمیرات شش ماهه
روشهای اجرایی تضمین کیفیت
برنامه سالیانه سرویس و نگهداری دستگاهها
دستورالعمل تهیه برنامه تغییرات برنامه ای
3-24- عنوان   
هدف   
دامنـه عملکرد   
شرح اقدامات   
روش اجـرایی تضمین کیفیت
مراجع و ضمائم   
روش اجرایی
تعمیرات قالب و قطعات و ماشین آلات
3-31- سوالات مطرح شده در خصوص بخش تعمیرات و نگهداری شرکت ریخته گری قطعات آلومینیوم ایران خودرو
3-32- سیستم اطلاعاتی نگهداری و تعمیرات
3-33- تعریف سیستم اطلاعاتی
4-34- انواع سیستم های اطلاعاتی   
سیستم اطلاعات مدیریت    mangement information system
سیستم پشتیبانی تصمیم گیری    Decition support system
سیستم اطلاعات استراتژیک    Strategic Information system
سیستم خبره   
3-35- متولوژی چیست ؟
3-35-1- انواع متولوژیهای طراحی سیستم   
3-35-2- انواع روشهای ساخت یافته   
3-37- علائم مورد نیاز D.F.D
3-39-2- روغنکاری
انواع روغنکاری و سیستمهای مربوطه
1  روغنکاری دستی
2-روغنکاری با تفنگهای گریسکاری قدرتی
3- سیستم مرکزی فشار روغن
4- روغنکاری قطره ای
3-39-3- برنامه ریزی زمانی روغنکاری
3-39-4- پرسنل روغنکاری و مشخصات خاصه آنها
مسئولیتهای سرپرست روغنکاری
3-39-5- علل از کار افتادگی به واسطه سرویس و روغنکاری نامناسب
کارت روانکاری
3-39-6- برگ درخواست تعمیرات (اصلاحی- اضطراری)
شرکت ریخته گری قطعات آلومینیوم ایران خودرو
3-39-7- کارت مشخصات فنی دستگاه   
3- 39-8 - فرم سالیانه تعمیرات و نگهداری
3-39-9- فرم انبار و خدمات فنی
3-39-10- فرم سفارش و دستور کار تعمیرات 
3-39-11- فرم گزارش هفتگی کارهای تعمیراتی در زمان سرویس P.M
3-39-12- فرم برنامه هفتگی سرویس و نگهداری
3-39-13- کارت تعمیرات
3-39- 14- برگ درخواست لوازم یدکی از انبار
3-39-15- فرم گزارش توقف فنی ماشین آلات
3-40- وضعیت تعمیرات و نگهداری دستگاه های موجود (فعلی) شرکت 
چند نمونه از دستگاههای انتخابی جهت انجام عملیات تعمیرات و نگهداری
3-40-1- خلاصه ای از وضعیت دستگاه اکسترودر
3-40-2- خلاصه ای از وضعیت دستگاه اینجکشن 80 تن 
3-40-3- خلاصه ای از وضعیت دستگاه پرس 160 تن 
3-41  فرم شناسنامه دستگاه 
4-1- ضرورت برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری
4-2- هماهنگی بین بخش تولید و بخش نگهداری و تعمیرات
4-3- زمان بندی نگهداری و تعمیر پیشگیری
4-4 - اولویت بندی 
اهمیت تجهیزات× طبقه بندی تقاضا× نیاز اضطراری= اولویت
منابع و مآخذ


دانلود فایل


گزارش کارآموزی spc و msa در کارخانه محور سازان ایران خودرو


این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است

موضوع : گزارش کارآموزی spc و msa در کارخانه محور سازان ایران خودرو

گزارش کار آموزیSPC  و  MSA در کارخانه محور سازان ایران خودرو
کنترل کیفیت قدمتی برابر با تولید دارد. هر آنچه انسان حتی قرن ها قبل از میلاد تولید کرده است دارای دقت و ظرافتی است که نشان از توجه سازندگان آن به کیفیت دارد . نگاهی بر دست ساخته های انسان باستان در موزه ها و یا عجایب هفت گانه جهان نظیر اهرام ثلاثه مصر ، مجسمه ابوالهول و دیوار چین تایید خوبی بر این مدعاست. 
با شروع انقلاب صنعتی در اروپا در اواسط قرن هیجدهم میلادی و استفاده از ماشین آلات و ابزار دقیق در تولید ، روش های تولید نیز مدرن تر و پیچیده تر شدند . این تغییرات حجم تولید محصولات را بالا برد و روش های کنترل دقیق بودن و ظرافت نیز در آنها تغییر یافت . مقایسه روش های کنترل کیفیت تولیدات در سال های اولیه انقلاب صنعتی با آنچه که امروزه به چشم می خورد ، نشان می دهد که تغییرات در این بخش فوق العاده بوده است . این تغییرات که خواست عمده صاحبان صنایع و مصرف کنندگان بود ، در سال 1920 میلادی به ابداع کنترل کیفیت آماری منجر شد.
در مهندسی و تولید صنعتی، بخش کنترل کیفیت و مهندسی کیفیت به بخشی گفته می‌شود که به درست کردن روش‌هایی مشغول است تا کارخانه بتواند به‌وسیله آن روش‌ها از مرغوبیت و مشتری‌پسند بودن کالاهای تولیدی خود مطمئن گردد. این روش‌ها و سیستم‌ها معمولاً با همکاری با دیگر رشته‌های مهندسی و بازرگانی طراحی می‌شوند.
یکسان بودن تقریبی برجسته‌کاری‌های ستون‌ها و دیوارهای تخت جمشید، نیایشگاه‌های مصری و یونانی و دیگر سازه‌های باستانی نشانگر اینست که موضوع کنترل کیفیت از دیرباز نزد بشر وجود داشته است.
عمده بحث کنترل کیفیت مربوط به انجام نمونه گیری از محصولات ، بازرسی آن نمونه ها و تعممیم نتایج به کل انباشت محصول است که بر اساس روش های آماری انجام می گیرد . از دیگر روش های مورد استفاده در کنترل کیفیت ، کنترل فرایند تولید محصول به جای کنترل محصول تهیه شده است که با استفاده از روش های آماری مانند SPC و ... انجام می گیرد. مبحث کنترل کیفیت ، جایگاه ویژه ای در مباحث نظام های جامع مدیریت کیفیت دارد.

 
تعریف کنترل کیفیت : 
کنترل کیفیت یک کلمه مرکب از کنترل و کیفیت است که هر کدام تعاریف خاص خود را دارند . کیفیت : وجود آن در یک محصول ، شایسته بودن آن را به مصرف گننده نشان می دهد . به عبارتی وجود کیفیت به معنای آن است که کالا ، انتظارات مصرف کننده را فراهم می آورد . 
تعریف کنترل : به کار اعمال قوانین در پروسه تولید که تولیدکننده را در جهت دسترسی به نتایج مورد نظر مطمئن می سازد ، کنترل گفته می شود . 
تعریف کیفیت : کیفیت یعنی شایستگی جهت استفاده بخصوص و میزانی است که یک محصول انتظارات مصرف کننده خود را بر طرف می سازد .
تعریف کنترل کیفیت (QC) : کنترل کیفیت سیستمی است جهت رسیدن به سطح مطلوبی از کیفیت یک محصول یا یک سطح فرآیند تولید و نگهداری آن با برنامه ریزی دقیق، استفاده از ماشین آلات مناسب، بازرسی مستمر و عمل اصلاح کننده هرگاه که لازم باشد .
کنترل کیفیت در مواقعی فقط به بازرسی نهایی و جدا کردن محصولات فاقد کیفیت محدود می شود اما در مواردی فراتر از آن عمل می کند . به عنوان مثال به برنامه ریزی کیفیت ، کنترل مواد ورودی ، کنترل کیفیت در حین تولید ، کنترل مواد خروجی ، تجزیه و تحلیل و اقدام مقتضی در رابطه با مشکلات کیفی تولید و . . . می پردازد . در این حالت گزارشات مربوط به مسایل کیفی کمک بزرگی به حساب می آیند . در کل می توان گفت کنترل کیفیت سیستمی است که با اتکا به آن می توان کیفیت یک محصول یا یک فرایند تولید را به حد مناسبی رساند و با برنامه ریزی دقیق ، استفاده از ابزراهای کیفی ، بازرسی های مداوم و . . . آن را حفظ کرد و یا نسبت به بهبود مداوم آن گام برداشت . 

تاریخچه کنترل کیفیت 
کنترل کیفیت آماری با شروع از سال 1920 میلادی ، در طی 78 سال گذشته دچار تغییراتی به شرح زیر شده است :
1-     کنترل کیفیت برای اولین بار در سال 1920 میلادی توسط دانشمندی به نام والتر شوهارت در آزمایشگاه شرکت تلفن بل آمریکا بنیان گذاری شد. وی در 16ام ماه می سال 1920، اولین تصاویر نمودار های کنترلی را رسم کرد و در مطالعات بعدی از آن بهره گرفت . والتر شوهارت بعد از 11 سال کار مداوم در سال 1931 میلادی نتایج تحقیقات خود را در کتابی با نام " کنترل اقتصادی کیفیت محصول ساخته شده" منتشر کرد.
2-     بعد از تحقیقات پروفسور شوهارت ، دو همکار دیگر وی به نام های داج و رومینگ کاربرد تئوری آماردر نمونه گیری را بررسی کرده و نتایج کار خود را در سال 1944 با نام" جداول بازرسی داج-رومیگ" منشر کردند . این مجموعه بعد ها به عنوان اساس علمی کنترل کیفیت آماری مورد استفده قرار گرفت .
3-     در دهه 1930 ، پروفسور شوهارت و همکارانش با همکاری "جامعه آمریکایی برای آزمایش و مواد"، " انجمن استاندارد های آمریکا " و " جامعه مهندسین مکانیک آمریکا " تلاش همه جانبه ای را برای معرفی روش های جدید آماری آغاز کردند.
در این دوره علیرغم تبلیغات وسیع در مورد روش های جدید، صنایع آمریکا در این خصوص مقاومت نشان دادند . پروفسور فریمن استاد آمار در انستیتو تکنولوژی ماساچوست  این عدم استقبال را ناشی از دو علت زیر می دانست:
الف) از آنجا که مهندسین بخش های تولیدی اعتقاد راسخ داشتند که اولا وظیفه اصلی آنها تکمیل روش های فنی تا حدی است که در کیفیت محصولات تولیدی هیچگونه تغییر مهمی به وجود نیاید و دوما نظریه تغییرات تصادفی و احتمالات نمی تواند جایگاه مناسبی در روش های تولید داشته باشد لذا در پذیرش آن مقاومت نشان می دادند .
ب)آموزش دیدن آمارشناسان صنعتی در زمینه کاری خود،آنها را در پذیرش روش های جدید دچار مشکل می کرد لذا آنها نیز از روش های جدید استقبال نمی کردند.
مقاومت صنایع آمریکا باعث شد تا سال 1937، تعداد مراکز صنعتی پذیرنده روش های جدید از 12 مرکز تجاوز نکند. در دوران جنگ جهانی دوم که در سال 1939 شروع شد ، ایالات متحده آمریکا اهمیت افزایش کارآیی تجهیزات نیرو های مسلح خود را درک کرد. این امر شروعی بر حرکت نیرو های مسلح آمریکا به سمت صنایع بود که نتایجی به شرح زیر داشت :
الف) نیرو های مسلح به جهت نیاز به بالا بودن کیفیت تسلیحات مورد نیاز ، اولین پذیرنده روش های علمی بازرسی از طریق نمونه گیری شدند . این قدمی بود که بلافاصله بعد از وارد شدن آمریکا در جنگ برداشته شد . در این دوره بنا به در خواست دولت آمریکا ، گروهی از مهندسین برجسته آزمایشگاههای شرکت تلفن بل برای تدوین یک برنامه بازرسی از طریق نمونه گیری در اداره تدارکات ارتش مشغول به کار شدند . این فعالیت ها به ارایه جداول بازرسی از طریق نمونه گیری اداره تدارکات ارتش و نیرو های مسلح در سال 1942 و 1943 منجر شد. تلاش های گروه فوق با برگزاری دوره های آموزش جداول و روش های جدید برای کارکنان دولت ادامه یافت .
ب) ارتش یک برنامه وسیع آموزشی برای کارکنان علاقه مند صنایع ترتیب داد . در واقع از اوایل سال 1940، انجمن استاندارد های آمریکا با دعوت وزارت جنگ پروژه ای را شروع کرد که نتیجه آن تدوین استاندارد های " استاندارد های جنگ آمریکا " ، " راهنمای کنترل کیفیت و روش نمودار های کنترل برای تجزیه و تحلیل داده ها " و " روش نمودار های کنترل برای کنترل کیفیت در حین تولید " بود.مطالب این استاندارد ها به عنوان مواد درسی دوره های آموزشی ارایه شده توسط ارتش به کار گرفته شد.
4- در ماه ژوئن سال 1942 یک دوره فشرده ده روزه کنترل کیفیت آماری در دانشگاه استانفورد برای نمایندگان صنایع نظامی و مراکز خرید نیرو های مسلح برگزار شد . در ادامه یک دوره هشت روزه نیز در شهر لس آنجلس برگزار شد.
5- موفقیت این دوره های آموزشی، اداره توسعه و تحقیقات شورای تولیدات نظامی را به بر گزاری دوره های مشابه در سرتاسر آمریکا ترغیب کرد . از سال 1943 تا 1945، 810 سازمان از 35 ایالت مختلف آمریکا ، نمایندگانی را جهت شرکت در 32 دوره فشرده آموزش کنترل کیفیت آماری این اداره اعزام کردند. در میان آنها استادان دانشگاه نیز حضور داشتند که در این زمینه آموزش می دیدند. 
6- دوره های آموزشی و برنامه های تحقیقاتی به تشکیل هسته هایی از افراد علاقه مند و آموزش دیده در مراکز مختلف صنعتی منجر شد. به دنبال آن ، انجمن های کنترل کیفیت در نقاط مختلف  شکل گرفتند و جلسات آنها فضای مناسبی را برای تبادل نظرات و آموزش اعضاء  جدید فراهم کرد. بعد ها در شهر بافالو با همکاری دانشگاه بافالو ، انجمن مهندسین کنترل کیفیت تاسیس شد و به انتشار مجله " کنترل کیفیت صنعتی" همت گماشت . پخش این مجله در سراسر کشور و درج مقالاتی از تمامی متخصصین علاقه مند ، تلاش ها در جهت استفاده بیشتر از کنترل کیفیت آماری را هماهنگ کرد. 
7- بعد از پایان جنگ ، یک تشکیلات ملی به نام انجمن کنترل کیفیت آمریکا تاسیس شد . این انجمن با به دست گرفتن انتشار مجله کنترل کیفیت صنعتی ، به بزرگترین مرکز ترویج استفاده از کنترل کیفیت آماری در قاره آمریکا تبدیل شد .این انجمن بعد ها شعبه ای نیز در ژاپن تاسیس کرد.
8- در سال 1950 با تلفیق روش های نمونه گیری ارتش و جداول بازرسی وصفی ها ، استاندارد مربوطه تهیه و منتشر شد. در سال 1975 نیز استاندارد جداول بازرسی متغیر ها ارایه شد.
ارزیابی اجرای MSA
در فصول گذسته سعی شد، تا با استفاده از روش های آماری چگونگی ارزیابی و تحلیل سیستم های اندازه گیری با توجه به شاخص های تعریف شده برای سیستم های کمی و وصفی (Variable & Attribute) تشریح گردد. در این فصل با فرض اینکه ممیز یا ارزیاب با مفاهیم آشنا شده، مراحل ارزیابی و چک لیست های ممیزی برای MSA تشریح می گردد.
4-1 مراحل ارزیابی سیستم های اندازه گیری :
4-1-1 شناسایی سیستم های اندازه گیری در یک سازمان :
اولین و مهمترین گام برای شروع ارزیابی در MSA ، در ابتدا شناسایی سیستم های اندازه گیری موجود در یک سازمان می باشد. از آنجائیکه معمولاً در صنایع خودرو و قطعه سازی کلیه دستورالعمل های بازرسی در قالب طرح کنترل (Control Plan) تهیه می شود، بهترین مرجع برای شناسایی این سیستم ها بررسی و مرور کردن طرح های کنترل که توسط سازمان تهیه شده است می باشد. نکته قابل بررسی این است که ممیز بایستی اطمینان حاصل نماید که :
الف) سیستم های اندازه گیری تعریف شده یا کلاً بازرسی های تعریف شده الزامات مشتری را پوشش دهد.
ب) روش ها و ابزار اندازه گیری تعریف شده متناسب با پارامتر مورد اندازه گیری باشد.


4-1-2 تعریف سیستم های اندازه گیری و پوشش طرح  کنترل توسط آنها :
در این گام ممیز سعی می نمایند تا یک یا چند مشخصه مورد اندازه گیری را در طرح های کنترل انتخاب و بررسی نماید که سازمان آیا در قالب تعریف سیستم های اندازه گیری قادر پوشش دادن توانمندی برای مشخصه مورد نظر می باشد یا خیر. در این مرحله ارزیابان با تجربه سعی دارند که روی مشخصه های مهم محصول – فرآیند یا اندازه گیری هایی که با تلرانس های خیلی تنگ تعریف شده اند، تمرکز نمایند. دقت نمایید که در این مرحله الزامات ارزیابی همواره به عنوان مرجع حاکم بر قضاوت ارزیاب می باشد. به عنوان مثال در استاندارد ISO TS -16949 الزامات تحلیل سیستم اندازه گیری برای همه سیستم های اندازه گیری تعریف شده در طرح کنترل می باشد، در حالیکه در چک لیست های ساپکو 79 تمرکز روی ایستگاه هایی است که SPC اجرا می شود. 
لحاظ داشتن موارد زیر در این مرحله بسیار مفید خواهد بود :
الف) دسته بندی و گروه بندی سیستم های اندازه گیری از طرف سازنده بلا مانع است، مگر اینکه تجربه یا شواهد نشان دهنده این باشد که این گروه بندی غیر منطقی است و نمی توان نتایج به دست آمده را به همه اعضای گروه تعریف شده تعمیم داد.
ب) در دسته بندی یا گروه بندی (به خصوص برای محاسبات شاخص های دقت)، منطقی است که روی تنگترین تلرانس های تعریف شده این مطالعات انجام پذیرد. (مگر اینکه توجیه دیگری ارائه گردد.)
ج) چنانچه بازرس یا اپراتور اندازه گیری نقشی در تخصیص عدد به قطعه مورد اندازه گیری، نداشته باشد می توان از محاسبات "تجدید پذیری" صرف نظر نمود. بسیاری از سازمان ها (از جمله کارخانه محورسازان) در این مرحله اقدام به تهیه MSA PLAN می نمایند که در آن سیستم اندازه گیری و مطالعات آن تعریف شده است. در شکل زیر یک نمونه MSA PLAN ارائه می شود .

 

دانلود فایل


گزارش کارآموزی اطلاعات کلی و روش اجرای تعمیرات اتومبیل

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی اطلاعات کلی و روش اجرای تعمیرات اتومبیل

خودروهای امروزی جهت تولید قدرت از سوخت های فسیلی استفاده می‌کنند. این خودروها همگی دارای موتور‌های درونسوز می‌باشند که با سو زاندن بنزین ، گازوئیل و یا گاز طبیعی انرژی ذخیره شده در این سوختها را به شکل انرژی جنبشی قابل استفاده در می‌آورند. (این کار در موتور خودرو انجام می‌شود( 
. توان تولید شده در موتور خودرو به واسطه سیستم انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخهای آن منتقل می‌شود . در واقع چرخهای خودرو عامل ارتباط خودرو با زمین و به وجود آورنده حرکت خودرو می‌باشد . آنگاه حرکت تولید شده به وسیله انسان ، یا برای جابجایی و یا برای کشیدن وسیله دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. 

کاربرد خودرو 
کاربرد خودرو‌ها در زندگی امروزه بشر بسیار متنوع و بسیار گسترده است بطوری که اگر خودرو ها را از زندگی روزمره حذف کنیم شاید تمدن بشری دیگر به شکل کنونی وجود نداشته باشد. عمده فعالیت خودرو‌ها در زمینه های زیر است:
حمل و نقل:
واژه حمل و نقل خود گویای فعالیت انجام شده توسط خودرو ها می‌باشد. چرا که قسمت اعظم مواد و اشیاء موجود در پیرامون ما برای قابل استفاده و قابل دسترس شدن به حمل و انتقال از مکان اولیه خود نیازمند هستند. البته جابجا شدن انسان‌ها نیز خود بخش وسیعی از حمل و نقل را شامل می‌شود.
تولید توان کشی:
کاربرد دیگر خودروها در تولید توان کشی است که در بخش‌هایی مثل کشاورزی و یا صنعت و یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربرد می‌تواند در قالب یک تراکتور کشاورزی یا یک لیفت تراک و یدک کش و یا یک ماشین راهسازی جلوه گر شود. 
موتور 
موتور عبارتست از وسیله‌ای که قدرت تولید می‌کند، ولی به تنهایی قادر به تولید کار نمی‌باشد. به زبان ساده‌تر موتور وسیله‌ای که با استفاده از منابع انرژی بخصوص ، انرژی جنبشی تولید می‌کند. نوع موتور منابع انرژی اولیه متفاوت هستند. مثلا برخی از موتورها ، انرژی موجود در مواد نفتی را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کنند و برخی دیگر انرژی الکتریکی را و ...).
ریشه لغوی 
موتور یک کلمه انگلیسی است و معنای آن جنباننده یا محرک می‌باشد. لیکن در حال حاضر از کلمه موتور به عنوان وسیله تولید انرژی جنبشی استفاده می‌شود. 
موتور یکی از ارکان اصلی خودرو می‌باشد، که وظیفه اصلی حرکت آن بوسیله موتور با انجام یک سری اعمال خاص امکان پذیر می‌شود. بر این اساس تلاشهای زیادی در زمینه طراحی و ساخت انواع موتور صورت گرفته است که در حال حاضر نیز بیشتر سرمایه گذاریهای کارخانه‌های خودرو سازی در این زمینه انجام می‌شود. تمام موتورهایی که در زندگی بشر مورد استفاده قرار می‌گیرند انرژی جنبشی را به شکل یک حرکت دورانی (چرخشی) در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند. موتورها این انرژی را از طریق تبدیل انرژی‌های پتانسیل و یا انرژیهای دیگر بوجود می‌آورند که می‌توان بر حسب منبع انرژی اولیه ، موتورها را تقسیم بندی کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.
بطور کلی می‌توان گفت که در پیرامون ما هر وسیله‌ای که کاری انجام می‌دهد دارای یک موتور است که حرکت قطعات آن و نیروی مورد نیاز آن وسیله را تأمین می‌کند. مثلا لوازم خانگی مثل یخچال ، ضبط صوت ، پنکه‌های تصویه و ... همگی دارای یک موتور الکتریکی می‌باشند و یا اتومبیلهایی که در خیابانها رفت و آمد می‌کنند هر کدام یک موتور جهت تأمین انرژی جنبشی خود دارند. 


دانلود گزارش کارآموزی اطلاعات کلی و روش اجرای تعمیرات اتومبیل
موضوع کارآموزی اطلاعات کلی و روش اجرای تعمیرات اتومبیل

فهرست مطالب
 
اجزای ماشین 1
خودرو 1
سیر تحولی و رشد 3
انواع وسایل نقلیه موتوری                                                          4  
ساختمان اتومبیل ها 5
طرز کار خودرو 6
کاربرد خودرو 7
موتور 8
ساختمان موتور 12
طرز کار موتور 12
انواع موتور 14
کاربردها 15
نقش موتورها در زندگی روزمره 15
باطری خودرو 16
اجزا تشکیل دهنده باتری         17
اتصال خانه‌های باتری به یکدیگر 19
هیدرومتر یا اسید ‌سنج باتری 20
جدول مخصوص تعیین و شارژ باتری 21
نگهداری باتری 21
سیلندر موتور 22
تقسیمات و انواع سیلندر 24
ساختار 26
پیستون 27
مواد ساختمانی 28
عیب پیستون های آلومینیومی 29
قسمت های اصلی پیستون 31
طرز کار پیستون         33
شاسی خودرو 34
اجزای ساختمانی شاسی خودرو 35
میل لنگ 38
ساختمان میل لنگ 40
انواع سیستمهای ترمز و EBS 43
ترمزهای ضد قفل 46
مکان ترمز های ضد قفل 47
منابع         52

 

دانلود فایل