دانلود گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

پروژه گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

دانلود گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

پروژه گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

گزارش کارآموزی شرکت ایران خودرو

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد.

موضوع : گزارش کارآموزی شرکت ایران خودرو

شرکت ایران خودرو (سهامی عام ) در 27 مرداد سال 1341 و با سرمایه اولیه صد میلیون ریال  تاسیس شد و از مهر ماه سال 1342 فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد . شرکت در سال 1345 اجازه تاسیس کارخانه ساخت انواع اتومبیل سواری از نوع چهار سیلندر را دریافت نمود و پس از استقرار تجهیزات مربوطه آخرین مدل اتومیبل هیلمن ، با نام پیکان ، به عنوان اولین اتومبیل سواری ایران به تولید رسید . شرکت ایران خودرو  به مرور زمان به تنوع و حجم تولیدات خود افزود به طوریکه درسال 1376 با تولید حدود صد ویازده هزار دستگاه انواع سواری و وانت رکوردسی ساله خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد کمیت و کیفیت محصول خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد . سال 1380 نیز برای پنجمین سال متوالی با تولید 176741 دستگاه سواری در 24/10/80 موفق به بهبود رکورد تولید خود شد . و در سال 1384 آمار تولید سالانه محصولات ایران خودرو به 500000  دستگاه  رسید .
ساختار گروه صنعتی ایران خودرو  متشکل از قسمتهای زیر است ایران خودرو  سواری ، ایران خودرو  دیزل ، گسترش صنایع ایران خودرو  ، ساپکو و تام .
یکی از اهداف پیش بینی شده در برنامه استراتژیک ایران خودرو  ، تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو های تولیدی است که با تشکیل شرکت ساپکو درسال 73 و فعالیتهای مدون . این مهم تحقق یافته است شرکت ساپکو از طریق انعقاد قراردادهای ساخت قطعه با صنایع کوچک داخلی ، نقش تامین کننده قطعات و مواد مورد نیز ایران خودرو  را ایفا می کند .
شرکت تام (تجهیزات ، ابزار آلات و ماشین آلات ایران خودرو  ) با سرمایه گذاری های سخت افزاری و نرم افزاری لازم درسال 1377 آغاز به کار نمود . ماموریت این شرکت عبارتست از طراحی ، تامین ( خرید یا ساخت ) نصب و راه اندازی خطوط تولید خودرو و قطعات آن این شرکت در اجرای ماموریت خود شبکه ایران خودرو  توانمند از سازندگان تجهیزات و ماشین آلات را شناسایی نموده و از طریق تاسیس مرکزی برای مونتاژ انواع ربات ، ارتقا و تعمیق مکا نیزاسیون و ربا تیزاسیون خطوط تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو  را هدف گرفته است .
شرکت ایران خودرو  با درک اهمیت و لزوم تفکیک تولید خودرو های سواری از خودروهای کار ، در سال 1377 از طریق خرید اکثریت سهام شرکت خاور و تغییر نام آن به شرکت ایران خودرو  دیزل ، خطوط تولید اتوبوس و مینی بوس خود را به این شرکت منقل کرد و از طریق این تفکیک و سیاستهای عدم تمرکز متعاقب آن ، بر بهره وری تولید هر دو گروه محصول خود افزوده . تولیدات این شرکت از نظر فنی و زیست محیطی درسطح استانداردهای روز اروپاست و بازارهای صادراتی آن با رشدی پر شتاب در حال توسعه است .
شرکت ایساکو (تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو  ) در سال 1356 با هدف خرید و فروش و همچنین تهیه ، توزیع ، صادرات و واردات انواع خودرو و قطعات یدکی تاسیس شد . این شرکت که از بزرگترین و گسترده ترین مجموعه های خدماتی در زمینه خدمات پس از فروش خودرو در کشور است فعالیتهای خود را بر اساس تامین نیاز مشتریان و ارتقا بهبود وضعیت نمایندگی مجاز شرکت ایران خودرو بنا نهاده است . کلیه فعالیتهای شرکت ایساکو را می توان به چهار بخش تقسیم کرد : ارائه کلیه خدمات تعیمراتی شامل سرویسهای اولیه و گارانتی ، تهیه کلیه قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز محصولات ایران خودرو  ، توزیع قطعات یدکی به کلیه نمایندگی های مجاز ، صادرات قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز به کشوریهای که محصولات ایران خودرو  به آنجا صادر گردیده است .
شرکت گسترش صنایع ایران خودرو  در سال 1378 برای تامین نیاز گروه به زیر ساختهای ضروری فنی ، مالی ، مدیریتی و تکنولوژیکی تشکیل شد گروه صنعتی ایران خودرو  با تاسیس این شرکت در صدد است تا با واگذاری سهام خود به قطعه سازهایی که استراتژیک نبوده و می توانند به فعالیت خود ادامه دهند ، سرمایه لازم برای سرمایه گذاری های جدید و تکمیلی خود را تامین نماید .
شرکت ایران خودرو  برای سومین سال متوالی در بین صد شرکت برتر ایران از لحاظ فروش رتبه اول را به خود اختصاص داده است . درسال 2001 میلادی در میان بیست شرکت برتر خودرو ساز جهان در رده نوزدهم قرار گرفته است . که به طور متوسط 65 تا 70 درصد تولید خودرو در داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است .  همچنین در راستای نظام استاندارد ایزو 9000 ، موفق به دریافت گواهینامه ایزو 9001 از موسسه RWTUV  آلمان و بسیاری گواهینامه ها در زمینه سلامت ، ایمنی و محیط زیست شامل  ISO 14001 و OHSAS  شده است .
 شرحی بر فرآیند رنگ کاری :
شرکت ایران خودرو  شامل هشت سالن تولیدی به قرار زیر است : سالن پرس ، سالن بدنه ، سالن رنگ ، سالن ریخته گری چدن و آلومینیم ، سالن موتور سازی ، سالن گیربکس ، سالن اکسل سازی و سالن تزئینات ، یکی از سالنهای بسیار مهم شرکت ایران خودرو ، سالن رنگ می باشد . در این سالن فرایندهای مختلفی صورت میگیرد تا بدنه به شکل صحیح و اصولی رنگ شود .
اولین فرایند آماده سازی سطح (Pre T reatment )   است که خود شامل چهار مرحله اصلی (چربیگیری ، فسقاته کردن ، تثبیت کردن و شستشو با آب بدون یون ) است . سپس مرحله رنگ آمیزی الکتریکی  (Electro Deposition )   است که به طریق الکترو شیمیایی رنگ را روی بدنه می نشانند . فرایند بعدی سیلر کاری و زدن پی وی سی به بدنه است . مرحله بندی زدن رنگ استر و آخرین فرایند زدن رنگ بعدی رویه به بدنه است . پس از هر کدام از این فرایند ها . کنترلهایی روی کیفیت رنگ و نحوه انجام فرایند صورت می گیرد که در فصلهای بعدی به آنها خواهیم پرداخت .
به منطقه ایکه هر یک از این فرایندها انجام می شود و شامل تجهیزات و ایستگاههای کاری مربوطه است . مدول گفته می شود ، در ضمن تمام موادی که در این فرایندها مورد استفاده واقع می شوند . در حال سیرکوله شدن هستند . تا برخی خواص آنها نظیر ویسکوزیته ثابت بماند . فرایند سیرکولاسیون از مراحل بسیار مهم در سالن است که همواره در حال انجام می باشد . بنابراین مدولهای سالن رنگ عبارتند از : مدول سیرکولاسیون ، مدول PT , ED  مدول سیلر و PVC  ، مدول آستر ، مدول رویه و Touch UP   ، که به تفصیل به هریک از آنها خواهیم پرداخت .
ساختار رنگ ، سیلر و  PVC   :
پوشش از مهمترین خواصی است که به کار  برنده رنگ از آن انتظار دارد . وقتی که رنگ در سطحی اعمال می گردد لایه ای از رنگ که به فیلم رنگ معروف است بر روی سطح قرار می گیرد و پوشش ایجاد می شود که علاوه بر زیبایی می تواند سطح را از عوامل خورنده مصون نماید .
خوردگی که امروزه حجم بالایی از زیانهای صنعتی ما به واسطه آن حاصل می شود . با اعمال ساده یک لایه از فیلم رنگ بر طرف می گردد . محافظت از خوردگی از مهمترین خواص یک پوشش مناسب محسوب می شود .
از دیگر خواص مهم رنگ می توان زیبایی ، براقیت ، مقاومت آبی ، سختی ، چسبندگی ،مقاومت در برابر اسیدها و بازها ، مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، مقاومت حرارتی و روکش را نام برد که با توجه به نوع کاربرد می توان این خواص را در رنگ ایجاد نمود .
پس از بررسی خواص رنگ لازم است که با اجزای رنگ آشنا شویم :
رزین (Resin )  :
پایه اصلی پوششهای آلی را رزین تشکیل می دهد . رزین ماده آلی است که اندازه مولکولی بزرگی دارد و به واسطه این خاصیت می تواند سطح را پوشش داده و آن را از محیط اطراف خود جدا نماید . رزین را بایست به صورت مایع بروی سطح اعمال نمایند . پس از اعمال رزین مایع (رزین + حلال ) بر روی سطح اندازه مولکولی آن در اثر عوامل فیزیکی (مانند پخت و ...... ) و عوامل شیمیایی (مانند تشکیل پیوندهای عرضی و .....) افزایش یافته و پوششی یکپارچه بر روی سطح ایجاد می شود . از دیگر وظایف رزین محافظت سطح ازخوردگی می باشد . رزینها با ایجاد یک فیلم رنگ یکپارچه مانع از نفوذ
عوامل خورنده از قبیل : آب ، هوا ، اکسیژن ، مواد شیمیایی و ..... به سطح شده و خوردگی را کاهش می دهند .
خاصیت چسبندگی رنگ را رزین تامین می کند . رزین با ایجاد انواع پیوندهای مکانیکی و قطبی و حتی شیمیایی قادر است چسبندگی ایده آلی ایجاد نماید .
حلال ها (Solvent )  :
حلالها مایعات فراری هستند که برای حل کردن رنگ پایه (رزین یا بایندر )‌به رنگ افزوده می شوند.حلال نه تنها رزین را در خود حل می کند بلکه باعث ایجاد ویسکوزیته دلخواه بر اساس نیاز ما می شود . پس از آنکه رنگ بر روی سطح اعمال شد .حلال آن تبخیر شده و باعث خشک شدن رزین در روی سطح می شود .
رنگدانه ها (Pigment )  :
رنگدانه ها مواد آلی و یا معدنی هستند که در طیف وسیعی از طول موجهای نور مرئی قابل رویت می باشند . لذا رنگدانه ها با وجود ساختار بلوری مانند خود ایجاد فامهای مختلفی در ساختار رنگ می کنند .
علاوه بر تامین زیبایی و براقیت رنگ ، رنگدانه ها پوشش را در برابر امواج ماوراء بنفش خورشید محافظت می نمایند .
افزودنی ها (Additives ) :
علاوه بر موادی که ذکر شده ممکن است برای ساخت ، تثبیت ، سهولت استفاده ، مرغوبیت و نمود بهتر رنگ موادی دیگر به فرمولاسیون رنگ اضافه نمایند . از مهمترین این مواد می توان خشک کننده ها ، مواد مرطوب کننده ، مواد همسطح کننده و مواد ضد خوردگی را نام برد .
رنگ = افزودنی ها + رنگدانه + حلال + رزین
برای اعمال رنگ فرمول بندی شده که در قوطی و یا بشکه های مخصوص ذخیره می گردد  . بایست مجموعه عملیاتهایی را به روی آن انـجام داد تا رنگ آماده بهره برداری شود . که به این موضوع در مبحث سیرکولاسیون خواهیم پرداخت .
سیلر و PVC   نوعی پلیمرند ولی پلیمرها غالباً به تنهایی مصرفی ندارند و جهت بهبود خواص و افزایش طول عمر پلیمر باید به آن مواد مختلفی افزوده شود . پایه سیلر و PVC  پلیمری به نام پلی وینیل کلراید است که جزء ارزانترین و پر مصرف ترین پلیمر ها است . مواد دیگری نیز به آن افزوده می شود که مهمترین آنها عبارتند از :
پایدار کننده ها :
عواملی هستند که به پلیمرافزوده می شوند تا از تخریب فیزیکی و شیمیایی آن هنگام فرایند تولید و یا انبارداری جلوگیری شود ، پایدار کننده ها خود به چند دسته تقسیم می شوند :
الف ) پایدار کننده های حرارتی
ب ) پایدار کننده در مقابل تابشهایB . UV  و. r
ج )پایدار کننده در مقابل عوامل شیمیایی مانند O2  ، O3  ، H2O  ، اسیدها ، بازها  و حلالها .
د ) پایدار کننده در برابر عوامل حیاتی مانند جوندگان ، قارچها ، باکتریها و .....
ه )پایدار کننده های مکانیکی در برابر انواع تنش های مکانیکی .
و ) ضد اکسنده ها
با توجه به اینکه اکثر پلیمر ها در معرض اکسیژن قرار می گیرند  و توسط آن تخریب می شوند ، ضد اکسنده ها از اهمیت خاصی بر خوردار می شوند . ضد اکسنده ها بازدارنده های موثری هستندکه از اکسیداسیون با اکسیژن مولکولی جلوگیری می کنند و در واقع پلیمر را در برابر اکسید اسیون جوی محافظت می کنند . ضد اکسنده بر دو نوع هستند :
الف ) ضد اکسنده های ختم کننده زنجیره یا آنتی اکسیدانهای اولیه .
ب ) ضد اکسنده های ثانویه که باعث تخریب  پر اکسید ها می شوند مانند : آمینها ، فسفیت ها  و تیتواسترها .

عوامل ارتباط دهنده :
موادی هستندکه به صورت پلهای مولکولی ، چسبندگی بین سطوح غیر مشابه را افزایش می دهند . این اتصالات درجه حرارت و رطوبت بالا را تحمل می کنند و با عملکرد دو گانه خود می توانند در سطح هر دو جسم اتصال برقرار سازند . وجود یک ماده معدنی در رزین مثلاً پر کننده باعث می شود که بین این دوماده غیر مشابه فاصله بیفتد و از آنجایی که سطح ماده معدنی فعالتر از سطح رزین است لذا در محیط مرطوب ، آب در این فاصله قرار می گیرد. این عمل سبب جداشدن ماده معدنی از رزین می گردد .
عامل ارتباط دهنده باید از این خصوصیت برخودار باشد که بتواند هم با رزین و هم با سطح ماده معدنی واکنش دهد . عوامل ارتباط دهنده مهم عبارتند از :
1 - رنگ کننده ها ( پـیگمنت )
رنگ کننده ها خاصیت انتـقال رنگ را دارند و به منظور بهبود ظاهر پلیمر ، در برابر تخریب نوری و حتی شناسایی قطعات پلیمری به پلیمر افزوده می شوند .
رنگ کننده ها عموماً به دو دسته تقسیم می شوند :
الف )رنگها
ب ) رنگ دانه ها
رنگها و رنگ دانه ها از نظر انحلال در محیط از هم تفکیک می شوند . رنگ دانه ها در پلیمر محلول نیستند ولی می بایستی در آن به خوبی پخش شوند . رنگ دانه ها به دو دسته آلی و معدنی تقسیم می شوند .
رنگ دانه های معدنی در پلاستیک و حلال آن غیر محلولند و اکثراً رنگهای تیره تولید می کنند .
رنگ دانه های آلی درخشندگی خوب و شفافیت نوری داشته و در واحد حجم رنگ بیشتری تولید می کنند . ولی در برابر نور و حرارت مقاومت کمتری دارند . رنگها شفافیت نوری و درخشندگی بسیار بهتری نسبت به رنگ دانه های معدنی و حتی آلی دارند .
2 - مواد اشتعال کاه :
موادی هستند که به طریق شیمیایی و فیزیکی در سوختن مواد دخالت کرده و قابلیت احتراق مواد سوختنی را کاهش می دهند . با افزودن این مواد محصول پلیمری غیر قابل سوختن نمی شود بلکه از تبدیل یک آتش کوچک به یک آتش سوزی جبران ناپذیر جلوگیری می شود .
اولین بازدارندگان شعله ترکیبات آلی ، هالوژن ، و فسفر معرفی شده اند . ترکیبات معدنی که محتوی مقدار زیادی آب هیدراته هستند مانند  Mg(OH)2 , AI(OH)3  نیز به کار می روند . کارایی هالوژنها و ترکیبات آلی در بازدارندگی شعله به شرح زیر می باشد :
I > Br > CI > F  آلیـفا تیک > آلی سیکلیک  >  آروما تیک
ترکیبات یددار که بهترین هستند به علت پایداری حرارتی کم بکار نمی روند . ترکیبات فلوئور غیر قابل احتراق هستند ولی به دلیل پیوند محکم کربن – فلوئور این خاصیت را به سایر مولکولها منتـقل نمی کنند .
سایر افـزودنـیـها :
روان کننده ها از افزودنیهای دیگر به پلیمر هستند که جهت کم کردن چسبندگی پلیمر به دستگاه ها و لوله های فرآیند تولید به کار می روند .
نرم سازها برای کاهش چسبندگی مولکولهای پلیمربه یکدیگر استفاده می شوند و باعث باز شدن رنجیرهای پلیمری مختلف از هم می گردند . ساختار کلی سیلر و PVC  از اجزای مشابهی تشکیل یافته است و تنها تفاوت این دو در میزان استفاده از هر کدام از اجزا می باشد . برای مثال چون PVC  باید از سرنازل ها به بدنه پاشیده شود باید نرم ساز بیشتری داشته باشد . یا برای هر کدام از این محصولات از پیگمنت مختلفی استفاده می شود تا از لحاظ رنگ قـابـل تـشخـیص بـاشـند .


مدول سیر کولاسیون  :
در صنایع اتومبیل برای اعمال رنگ بدنه ها ، می بایست رنگ را قبل از پاشش آماده نمایند.آماده سازی رنگ اتومبیل را واحد (Pre - MixRoom) PMR  بر عهده دارد . در این واحد دستگاهها و لوازمی وجود دارد که علاوه بر آماده سازی رنگ ، رنگ را به درون خط شارژ کرده تا اپراتورها و یا روبات های پاشش بتوانند رنگ را بروی بدنه اعمال نمایند . در اینجا لازم است تا با اهداف و لزوم آماده سازی رنگ قبل از پاشش آشنا شویم :

همانطور که می دانید متداول ترین روش ذخیره سازی رنگ حمل آن از طریق بشکه های 205 لیتری می باشد . این بشکه های رنگ حاوی رنگ فرمول بندی شده می باشد . علاوه بر آن یک سری از خصوصیات فیزیکی رنگ مانند زمان خشک شدن ، ویسکوزیته ، گراف پخت رنگ و .... توسط شرکت سازنده همراه این محموله که عموماً به آنها بچ(Batch)  اطلاق می شود، در یک کاتالوگ به خریدار ارائه می شود . شخص مصرف کننده با توجه به این کاتالوگ قادر است رنگ را برای پاشش ایده آل آماده نماید . رنگی که در بشکه و یا هر محموله دیگری است از نظر فیزیکی هنوز شرایط ایده ال پاشش را ندارد. یکی از این شرایط فیزیکی، ویسکوزیته مناسب می باشدکه بر اساس کاتالوگ شرکت سازنده و گراف ویسکوزیته تعیین می شود . قبل از آنکه به تشریح آماده سازی رنگ بپردازیم لازم است تا مختصری در مورد ویسکوزیته بحث نماییم

دانلود گزارش کارآموزی شرکت ایران خودرو
شرکت ایران خودرو




فهرست مطالب

تاریخچة شرکت ایران خودرو1

شرحی بر فرآیند رنگ کاری 3

ساختار رنگ ، سلیر و PVC  4

مدول سیر کولاسیون9

مدول PT  و ED 19

مدول سیلر pvc ,21

مدول  آستر 23

مدول رنگ رویه24 

شرح فنی ایستگاها27

ماشینهای پاشش رنگ 28

اسپری کننده ها32 

طرح نظارت فرآیند  33

دستگاههای اندازه گیری  40

آشنایی با لـوگـان  L90 )  ( 46

مشخصات فنی لوگان  48


دانلود فایل



گزارش کارآموزی اصول ساخت مخازن تحت فشار

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی اصول ساخت مخازن تحت فشار

همانطور که می دانیم مخازن تحت فشار از جمله تجهیزاتی هستند که نه تنها در شاخه نفت و پتروشیمی بلکه در اغلب صنایع اصلی نظیر نیروگاه و حمل و نقل از کاربرد ویژه و قابل توجهی برخوردار بوده و از اینرو توجه به مقوله طراحی و ساخت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است . آنچه در این مقاله بدان پرداخته شده است, بیشتر جنبه راهنمائی داشته و هدف ارائه مطالبی است که به نظر نویسنده برای طراحی و ساخت یک مخزن تحت فشار با توجه به استاندارد جهت آشنائی بیشتر با سرفصلهای مندرج در استاندارد ASME و امکان مراجعه به مباحث تکمیلی در هر زمینه در اینجا به معرفی عناوین مزبور میپردازیم.

فهرست مطالب

مقدمه
تعاریف اولیه
مخزن تحت فشار
فشار و دمای کاری
درجه حرارت طراحی ( UG-20)
حداکثر فشار کاری مجاز
فشار تست هیدرواستاتیک ( UG-99 )
ماکزیمم تنش مجاز ( UG-23 )
استحکام اتصالات ( UW-12)
انتخاب مواد
کنترل ورق های ورودی
کنترل لوله های ورودی
کنترل فلنج ها و زانویی ها و دیگر اتصالات ورودی به کارخانه
ابعاد و اندازه ورق ها
دستور برش ورق
پارامترهای کنترل ورق های بریده شده
مونتاژ شل به Head
طریقه محور بندی کردن مخزن ( اکس بندی کردن )
طریقۀ استفاده از شیلنگ تراز
انواع فلنج ها
مونتاژ کردن نازل به شل
Saddle یا پایۀ مخزن
عدسی یا Head
تست هیدرواستاتیک
رنگ آمیزی
کالیبره کردن کولیس

اصول ساخت مخازن تحت فشار
    


دانلود فایل


گزارش کارآموزی در شرکت زامیاد

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد.

موضوع : گزارش کارآموزی در شرکت زامیاد

فهرست مطالب
تاریخچه شرکت زامیاد
قسمتهای مختلف ساختمانی شرکت زامیاد
مواد اولیه مصرفی در شرکت
کارگاههای تولیدی داخل شرکت
کارگاه برشکاری
کارگاه پرسکاری
اتاق سازی
سالن رنگ
« روند رنگ کاری اتاق ماشین»
کارگاه فایبرگلاس
مونتاژ شاسی ، اکسل و موتور
ابزار سازی
مقدمه
اثرات و مداخلات سروصدای زیاد بر انسان
تعریف صوت ( Sound )
فشار صوت و تراز فشار صوت Sound Presseure and Sound
Pressure Level
انواع صوت از نظر زمان تناوب
تقسیم بندی آلاینده های شیمیایی بر اساس اثرات فیزیولوژیکی
گازهای ناشی از جوشکاری
بررسی ایمنی عمومی
۱- ایمنی در صنعت
۱٫ عوامل فیزیکی و شیمایی و  بیولوژیکی و روانی محیط کار
نظم و نظافت کارگاهی ( House Keeping )
ایمنی برق
مقدمه
حفاظت دهی در مقابل برق گرفتگی
بررسیهای سیستم برق شرکت
ایمنی ماشین آلات
ایمنی وسایل پرتا
دستور العملهای ایمنی هنگام کار با ابزار آلات دستی
مقررات ایمنی هنگام کار با آچارهای پنوماتیک ( بادی )
ایمنی لیفتراک
ایمنی حریق
زیانهای ناشی از حریق
محاسبه تعداد خاموش کننده بر اساس فرمول NFPA
ایمنی فردی
حفاظت از چشم
حفاظ گوش
پیش بند
دستکش
ماسکهای تنفسی
حوادث ناشی از گاز
تعاریف حادثه
هدف از بررسی حوادث
- کانون های خطری
اثرات و نتایج حاصله
مراحل وقوع حادثه از نظر زمانی
عوامل مؤثر در ایجاد حادثه
شرایط ناایمن عبارتند از
تعیین  ضرایب حادثه
چگونگی جمع آوری اطلاعات مربوط به حادثه از کارخانه زامیاد
بررسی حوادث در کارخانه زامیاد
بررسی حوادث با توجه به سابقه کار
بررسی حوادث با توجه به فصل ایجاد حادثه
بررسی حوادث بر اساس ساعت وقوع حادثه
ارگونومی ( مهندسی فاکتورهای انسانی)
تقسیم بندی کارهای بدنی
سطح کار نشسته – ایستاده
ارتفاع دست و تعیین ارتفاع میز
روشهای کاهش خستگی و جلوگیری از عوارض ارگونومیکی
منابع خستگی
پیشگیری از خستگی
درمان خستگی
حمل دستی بار (MMH) Manval materials Handing
مقررات و روشهای صحیح بلند کردن بار
اصول طراحی ابزار و نکات استفاده از آنها
توصیه هایی برای طراحی درجه ها
ارزیابی پوسچر Posture
پشنهادات
بهسازی محیط کار
بررسی منابع آب شرکت
آزمایشات بهداشتی آب
جمع آوری و رفع صحیح زباله و مواد زائد جامد
بررسی زباله ها و مواد زائد تولیدی در شرکت
تسهیلات بهداشتی و ورفاهی
بررسی تسهیلات بهداشتی رفاهی در شرکت
پیشنهادات
کنترل و مبارزه با حشرات وجوندگان
تاریخچه شرکت زامیاد
این شرکت در سال ۱۳۴۲ تاسیس شده است و فعالیتهای آن شامل : ساخت و مونتاژ خوردهای بنزینی و گازوئیلی مطابق با استانداردهای بین المللی است این کارخانه در ابتدا شامل شرکتهای زر، که تولید کننده فنرهای صفحه ای و همچنین شرکت ایران رادیاتور بوده است که در حال حاضر هر کدام از این شرکتها به صورت مستقل فعالیت می کنند. شرکت زر در سال ۱۳۴۹ و شرکت ایران رادیاتور در سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسیده است. از سال ۱۳۶۲ وانت نیسان جونیوز ۲۰۰۰ در کنار تولیدات رنو ۵ درب جزء تولیدات سایپا شد و در سال ۱۳۶۴ امتیاز ساخت وانت مزبور را از شرکت زامیاد خریداری گردید که به منظور افزایش قدرت موتور نیسان جونیوز شرکت سایپا قراردادی با شرکت نیسان موتور ژاپن منعقد نمود و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته وانت نیسان با حجم موتور ۲۴۰۰ سانتیمتر مکعب از سال ۱۳۶۹ تولید می نماید تولید اصلی شرکت زامیاد همانطور که گفته شد وانت نیسان می باشد و هم اکنون در کنار این تولیدات مینی بوس ایویکو و کامیون و کامیونت ایویکو هم در این کارخانه ساخته و مونتاژ می گردد.

کارآموزی در شرکت زامیاد


دانلود فایل


گزارش کارآموزی مکانیک

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد.

موضوع : گزارش کارآموزی مکانیک

فهرست مطالب
مقدمه. ۱
موتور. ۲
ساختمان موتور. ۲
انواع موتور. ۳
موتورهای دیزل. ۳
ساختمان. ۴
طرزکار. ۴
سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه. ۴
زمان تنفس ( ۴
زمان تراکم : ۴
زمان تخلیه. ۵
سیکل موتور دوزمانه دیزل. ۵
قسمتهای موتور. ۸
سیلندر. ۸
تقسیمات و انواع سیلندر. ۸
بلوک سیلندر : ۸
بوش خشک : ۸
بوش تر : ۸
ساختار. ۸
پیستون. ۹
ساختمان پیستون. ۹
مواد ساختمانی. ۱۰
عیب پیستونهای آلومینیومی. ۱۰
روش اول. ۱۰
روش دوم ۱۱
روش سوم ۱۱
روش چهارم ۱۱
قسمت‌های اصلی پیستون. ۱۱
سر یا تاج پیستون. ۱۱
شیارهای رینگ… ۱۲
سطوح پیستون‌ها ۱۲
بدنه یا دامن پیستون. ۱۲
سوراخ انگشتی. ۱۲
طرز کار پیستون. ۱۲
سوپاپ.. ۱۳
انواع سوپاپ‌ها ۱۳
ساختمان سوپاپ.. ۱۳
مواد ساختمانی و ترکیبات سوپاپ.. ۱۳
گاید یا راهنمای سوپاپ.. ۱۴
لقی ساق سوپاپ.. ۱۴
نشیمنگاه سوپاپ.. ۱۵
طرز کار سوپاپ.. ۱۵
زمانبندی کار سوپاپ‌ها ۱۵
سیستم راه انداز سوپاپ.. ۱۶
میل بادامک… ۱۶
میل بادامک چگونه کار می کند؟. ۱۶
دومیل بادامک… ۲۰
میل فشاری(Pushrod) 21
یک موتور میل فشاری.. ۲۲
تنظیم سوپاپ متغیر. ۲۲
سیستمهای جدید در انتقال قدرت.. ۲۵
انتقال قدرت اتوماتیک… ۲۵
CVTچگونه کار می کند؟. ۲۵
اصول CVT. 27
CVT هایی بر اساس پولی. ۲۹
انواع دیگر  CVT. 32
CVT ی چنبری: ۳۲
CVT های هیدرواستاتیکی: ۳۴
انتقال قدرت دستی چگونه کار می کند. ۳۶
دنده یک: ۴۰
چرخ دنده ها ۴۵
اصول اولیه. ۴۵
چرخدنده ساده ۴۶
چرخدنده ی ساده ۴۷
چرخدنده های مارپیچ. ۴۷
چرخدنده مارپیچ. ۴۷
چرخدنده مخروطی. ۴۸
چرخدنده مخروطی. ۴۹
چرخدنده مخروطی با دندانه های مارپیچ. ۵۰
چرخدنده های حلزونی. ۵۱
چرخدنده حلزونی. ۵۱
سیستمهای نوین. ۵۴
معرفی مبدل های کتالیزوری.. ۵۵
کاتالیزور کاهش.. ۵۸
سیستم کنترل. ۵۹
مروری کامل بر سیستم های ترمز. ۶۰
مقدمه. ۶۰
اجزای ترمز. ۶۱
ترمز بوستری.. ۶۳
ترمز کاسه ای.. ۶۵
تنظیم کننده های خودکار ترمز کاسه ای.. ۶۸
ترمز دیسکی. ۶۸
تنظیم خودکار ترمز دیسکی. ۶۹
ترمز ABS.. 70
نحوه عمل ترمز ABS.. 71
Full-contact Disc brake. 72
لنتهای ترمز. ۷۳
عملگرهای ترمز. ۷۴
عملگر هیدرولیکی-الکترونیکی

گزارش کارآموزی مکانیک

  
     

دانلود فایل


گزارش کارآموزی مکانیکی

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی مکانیکی

تاریخچه شرکت سایپا ، شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) در سال 1344 در زمینی با مساحت 240 هزار متر مربع (در حال حاضر فقط مساحت زمین کارخانه مرکزی 415 هزار متر مربع می باشد) و زیربنای 20 هزار مترمربع با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال بنام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس گردید . در تاریخ 15 اسفند 1345 ثبت و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره برداری رسید.این شرکت تولید اولین محصولات خود را که شامل "وانت آکا" و سواری "ژیان" بود با روش کاملاً دستی و بدون بهره گیری از تجهیزات و امکانات مدرن آغاز نمود. تولیدات شرکت بعد از سال 1353 به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخشهای تولیدی، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد. بعنوان مثال می توان به تولید خودروهای: مهاری، پیکاب در مدلهای معمولی، دولوکس و کار اشاره نمود.
نام شرکت در اوایل سال 1354 با حذف کلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به "شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل" به نام اختصاری (سایپا) که ماخوذ از عبارت فرانسوی Iraniane De Production Automobile Societe Annonyme می باشد، تغییر یافت. این شرکت در 16 تیرماه 1358 تحت مالکیت دولت در آمده و از 18 آذرماه 1360 تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته و بر اساس مصوبه مورخ 1/2/65 هیات وزیران، کلیه سهام سرمایه آن به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی بنام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید. در دی ماه سال 1378 به پیروی از سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تصدی دولت و خصوصی سازی شرکتهای دولتی و به موجب تبصره 35 قانون بودجه کل کشور، با واگذاری بیش از 51 % سهام این شرکت به غیر، سایپا نیز در زمره شرکتهای خصوصی قرار گرفت.

فهرست مطالب

فصل اول
تاریخچه شرکت سایپا
دوره تاسیس و استقرار به عنوان یک خودروساز
دوره استقلال و استمرار تولید
دوره رشد و تثبیت محصولی فراگیر
دوره ظهور به عنوان یک Enterprise
فصل دوم
بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز
شاسی خودرو
بدنه خودرو
تعریف موتور
شاسی های غیر رایج
شاسی بدنه
فنرها
سیستم تعلیق چیست؟
اهداف سیستم تعلیق
اصلی ترین  اجزای سیستم تعلیق
نقش فنرها در سیستم تعلیق
سرعت جهش فنر(spring rate
دانستنیها درباره سیستم تعلیق
انواع کمک فنرها
چند نکته
نقش تایرها درسیستم تعلیق
سیستم تعلیق هیدرولیکی یا hydraulic Suspension چیست؟
آشنایی با پنوماتیک
خواص اصلی انرژی پنیوماتیک
معایب سیستم پنیوماتیک
انرژی باتری و بنزین
سلول سوختی
مشکلات سلول سوختی
اهداف سلول سوختی
فصل سوم
نتیجه گیری و پیشنهادات

گزارش کارآموزی مکانیک



دانلود فایل