دانلود گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

پروژه گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

دانلود گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

پروژه گزارش کارآموزی و کارورزی مکانیک

گزارش کارآموزی سیستم های برقی و الکترونیکی اتومبیل

این گزارش کارآموزی قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی سیستم های برقی و الکترونیکی اتومبیل

سیستم برقی اتومبیلهای جدید ویژگیهای فنی بسیار رعب انگیز اما در عین حال بسیار جذابی دارد سیستمها و مدارهای پیچیده ای که امروزه بکار می روند به شیوه ای جالب تکامل یافته اند
چنان که در مورد بسیاری از تحولات تاریخی صادق است نمی توان یقین حاصل کرد که فلان قطعة خاص را چه کسی و در چه زمانی اختراع کرده است زیرا این تحولات هم به صورت موازی و هم به صورت متوالی رخ می دادند
تأمل در باب تعیین پدر سیستم برقی اتومبیل جالب است بدیهی است که میشل فارادی سزاوار تحسین است اما تین لنور هم هست رابرت بوش هم هست نیکلاس اوتو هم هست و این رشته سر دراز دارد
شاید درست آن باشد که عقبتر برویم تا به تالس ملطی فیلسوف یونانی برسیم که کهربا را به خز مالید و الکتریسیتة ساکن را کشف کرد و برای نخستین بار واژه الکترون را مطرح ساخت کهربا را به زبان یونانی الکترون می نامند
در حدود 600 قبل از میلاد تالس ملطی با مالیدن کهربا روی خز الکتریسیتة ساکن را کشف کرد
در حدود 1550 ویلیام گیلبرت نشان داد که بسیاری از مواد الکتریسته دارند او دریافت که دو نوع الکتریسته ناهمنام یکدیگر را جذب و دو نوع الکتریسیته همنام یکدیگر را دفع می کنند
1672 اوتو فون گوریک اولین دستگاه برقی یک گلولة چرخان از گوگرد را اختراع کرد
1742 آندریاس گوردون نخستین مولد الکتریسیتة ساکن را ساخت
1747 بنجامین فرانکلین بادبادکی را در هوای رعد و برقی به پرواز درآورد
1770 دلیجان بخار کونیو تماما از چوب ساخته شد
1780 لوییجی گالوانی یک رشته فعالیت را آغاز کرد که به اختراع باتری منتهی شد
1800 نخستین باتری را آلکساندر ولتا اختراع کرد
1825 ویلیام استورژن الکترومغناطیس را کشف کرد
1830 سر همفری دیوی کشف کرد که با مدار شکنی جرقه ایجاد میشود
1831 فارادی مبانی القای الکتریسته را کشف کرد
1851 رام کورف برای اولین بار پیچک القایی ساخت
1859 گاستون پلاشه فیزیکدان فرانسوی انباره را ابداع کرد
1860 لنور نخستین شمع را ساخت
1860 لنور احتراق در داخل سیلندر را ابداع کرد
1861 لنور نوعی کوئل مرتعش ساخت
1861 رابرت بوش در قریة البک در نزدیکی شهر اولم در آلمان متولد شد
1870 اوتو طرح موتور چهارزمانه را به ثبت رساند
1875 سیستم جرقة گسسته در موتور زیگفرید به کار گرفته شد
1879 لئوفونک سیستم جرقه زنی لولة داغ را ابداع کرد
1885 گوتلیب دایملر و مارل بنز موتور اتومبیل را ابداع کردند
1887 هرتز امواج رادیویی را کشف کرد
1887 ماگنتوی ولتاژ پایین بوش در موتورهای زمینی با سوخت گازی به کار رفت
1888 پروفسور آیرتون نخستین اتومبیل برقی آزمایشی را ساخت
1899 نخستین کیلومتر شمار مکانیکی به بازار آمد
1899 دستیابی به رکورد جهانی 66 مایل 105 کیلومتر در ساعت با استفاده از یک خودرو برقی
1901 لنکستر ماگنتوی چرخ لنگری را ساخت
1902 بوش ماگنتوی ولتاژ بالا با آهنربای دائمی را عرضه کرد که تقریباً مقبولیت عام یافت
1905 میلر ریز بوق برقی را اختراع کرد
1905 دکتر هانس لیتنر و رهـ لوکاس دینام سه زغالی را اختراع کردند
1908 سآواندروال سیستم روشنایی برقی را معرفی کرد
1910 شرکت دلکو نخستین نمونه صنعتی استارت برقی را عرضه کرد
1912 بندیکس روش درگیری استارت با چرخ لنگر فلایویل را ابداع کرد
1912 کادیلاک سیستم روشنایی و راه اندازی استارت برقی را به کار برد این سیستم برقی ساخت دلکو را چارلز ف کترینگ ابداع کرده بود
1914 فنر ضربه گیر به استارت افزوده شد
1914 بوش ماگنتوی القایی را تکمیل کرد
1920 ژاپنیها تحولات چشمگیری در تکنولوژی آهنربا پدید آوردند
1921 انجمن بیسیم ولز جنوبی نخستین بیسیم را در اتومبیل نصب کرد
1922 اتومبیل آستین سون تولید شد
1927 آخرین فورد مدل T تولید شد
1928 فکر تشکیل انجمن مهندسان متخصص در صنعت لوازم برقی اتومبیل در هادرزفیلد واقع در یورکش مطرح شد
1929 بوق برقی لوکاس به بازار آمد
1930 سیستم جرقه زنی با کوئل و باتری جایگزین سیستم جرقه زنی با ماگنتو شد
1930 تکنولوژی آهنربا باز هم پیشرفت کرد
1931 اسمیت درجه بنزین برقی را معرفی کرد
1931 ماگنتوی ورتکس با آهنربای دائمی به بازار آمد که در اتومبیلهای مجهز به سیستم جرقه زنی با کوئل نصب می شد
1932 انجمن مهندسان برقی اتومبیل اولین اجلاس خود را در ساعت 30 : 3 بعدازظهر 21 اکتبر در باشگاهی در لندن برگزار کرد
1934 برای اولین بار دینام دو زغالی و دستگاه تنظیم ولتاژ جبرانی روی اتومبیل نصب شد
1936 کیلومتر شمار برقی  مولد جریان متناوب و ولت سنج به بازار آمد
1936 استفاده از سیستم اتصال بدنة مثبت برای افزایش عمر شمع و کاهش خوردگی باتری به بازار آمد
1937 برای نخستین بار تاخموگراف ثبت کننده سرعت در آلمان به کار رفت
1939 روی دلکو اتومبیل سیستم آوانس خودکار نصب شد
1939 نصب جعبه فیوز در اتومبیلها آغاز شد
1940 دی سی اسپیدو از روتور سنکرون و مسافت سنج استفاده کرد
1946 شرکت رادیواتومبیل تأسیس شد
1947 ترانزیستور اختراع شد
1951 خودروسازان انگلیسی استفاده از سیستم برقی 12 ولت را آغاز کردند
1951 بوش سیستم تزریق را ابداع کرد
1954 استفاده از چراغ راهنمای چشمک زن جنبة قانونی یافت
1955 استفاده از سوئیچ برای روشن کردن اتومبیل عمومیت یافت
1957 چراغ جلو نامتقارن به بازار آمد
1958 نخستین مدار مجتمع آی سی ساخته شد
1960 استفاده از آلترناتور به جای دینام آغاز شد
1963 اتوماتیک راهنمای الکترونیکی ابداع شد
1965 استفاده از اتصال بدنة منفی دوباره آغاز شد
1965 کار تکمیلی روی سیستم کنترل الکترونیکی ترمز قفل نشو ABS آغاز شد
1966 از پخش صوت در اتومبیل استفاده شد؛ استفاده از این دستگاه در انگلستان زیاد موفقیت آمیز نبود زیرا سیستم تعلیق ضعیف و جاده ها خراب بود
1967 کیلومتر شمار الکترونیکی به بازار آمد
1967 سیستم سوخت پاشی چترونیک ساخت شرکت بوش به تولید انبوده رسید
1970 استفاده از آلترناتور به جای دینام در خودروهای ساخت انگلیس آغاز شد
1972 لوکاس سیستم نمایش سر بالا را ابداع کرد
1974 نخستین سیستم جرقه زنی الکترونیکی بی پلاتین که نیاز به تعمیر نداشت ساخته شد
1976 حسگرهای اکسیژن لاندا تولید شد
1979 بوش تولید انبوه سیستم سوخت پاشی موترونیک را آغاز کرد
1981 سیستم ترمز قفل نشو برای نصب در خودروهای معمولی تولید شد
1989 آلترناتورهایی تقریباً هم اندازه با دینامهای اولیه یا حتی کوچکتر از آنها توانستند جریانهایی تا بیش از صدآمپر تولید کنند
1990 سیستمهای تارنوریز در اتومبیلهای مرسدس به کار رفت
1991 تولید لامپهای تخلیه گازی آغاز شد
1993 مقررات کنترل آلایندگی سبب تکامل بیشتر سیستمهای کنترل موتور شد
1994 سیستمهای بصری سر – بالا به منزلة بخشی از طرح پرومتئوس ابداع شد
1995 و این داستان همچنان ادامه دارد
اندازه گیری و حسگرها
اندازه گیری چیست
اندازه گیری عبارت است از تعیین مقدار کمیتهای فیزیکی برای به دست آوردن داده هایی که به وسایل ثبت کننده و نمایشگر و یا کنترلگر انتقال پیدا می کنند در این بحث بارها از اصطلاح ابزار دقیق برای توصیف علم وفن سیستم اندازه گیری استفاده می کنیم
اولین تکلیف هر سیستم اندازه گیری تبدیل مقدار فیزیکی مورد اندازه گیری به متغیر فیزیکی دیگری است که بتوان آن را برای به کار انداختن نمایشگر یا کنترلگر به کار برد در خودرو بخش عمدة کمیتهای مورد اندازه گیری به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می شوند حسگرهایی که این تبدیل را انجامی می دهند تراگردان نام دارند
ترمیستور
ترمیستور متداولترین اسباب اندازه گیری دما در اتومبیل است تغییر دما سبب تغییر مقاومت ترمیستور می شود و بنابراین می توان یک سیگنال الکتریکی متناسب با کمیت اندازه گیری شده به دست آورد
گزارش کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل
دانلود گزارش کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی در ایران خودرو

فهرست مطالب

موقعیت و تاریخچه 1
تاریخچه زمانی 3
اندازه گیری و حسگرها 7
اندازه گیری چیست؟ 7
ترمیستور 7
ترموکوپل 7
حسگر القایی 8
کرنش سنج 9
حسگر جریان هوا با سیم داغ 9
حسگر جریان هوا با فیلم نازک 10
حسگر اکسیژن 10
حسگرهای هوای فیلم ضخیم 11
حسگر متانول 11
خلاصه مطالب 11
سیم کشی برق پایانه ها و قطع و وصل 12
کابلها 12
رمزهای رنگی و مشخص کردن پایانه ها 14
طراحی دسته سیم 17
مدارهای چاپی 19
فیوزها و مدارشکنها 19
کلیدها 21
سیستم های اداره موتور 22
سیستم های مرکب اداره جرقه زنی 22
سیستم جرقه زنی 23
طرز کار سیستم جرقه زنی 24
کنترل زاویه آوانس جرقه 25
اساس کنترل سیستم جرقه زنی 25
کنترل زاویه مکث 26
مدول جرقه زنی 27
کوئل 27
کارکرد عیب یابی خودکار واحد کنترل الکترونیکی 27
سیار خودروهای کنترل موتور 28
منیفولد هوای متغیر 28
تنظیم زمانی متغیر برای سوپاپها 29
کنترل الکترونیکی سیستم گرمایش 29
نظریه و سیستم های تهویه مطبوع 30
مقدمه 30
اصول تبرید 31
سیستم خودکار تنظیم دما 32
گرمایش شیشه های جلو عقب 33
مروری بر سیستم گرمکن صندلی 34
عنصرهای گرمکن و سیستم کنترل گرمکن صندلی 34
خلاصه 35
سیستمهای برقی شاسی خودرو 35
دلایل استفاده از ترمز قفل نشو 35
نیازهایی که سیستم ترمز قفل نشو باید برآورده کند 35
سیستم ایمنی در صورت عمل نکردن ترمز قفل نشو 36
قابلیت مانور باید حفظ شود 36
پاسخ فوری 36
تأثیر عملیاتی  36
چرخهای تحت کنترل 37
چرخهای تحت کنترل 37
گستره سرعت 37
سایر وضعیتهای عملیاتی 37
توصیف کلی سیستم 37
فشار پدال 38
فشار ترمز 38
متغیر تحت کنترل 38
وضعیت جاده / خودرو 38
سرعت مرجع خودرو 38
شتاب یا شتاب منفی چرخ 38
لغزش ترمز 38
شتاب منفی خودرو 39
راهبرد کنترل سیستم ترمز قفل نشو 39
آغاز کنترل فشار ترمز 39
تنظیم برای سطح جاده یکنواخت 39
چرخش خودرو حول محور عمودی 39
ارتعاش اکسل 40
خلاصه راهبرد کنترل 40
اجرای سیستم ترمز قفل نشو 41
حسگرهای سرعت چرخ 41
واحد کنترل الکترونیکی 41
تعدیلگر هیدرولیکی 42
سیستم کنترل کشش 42
کیسه هوا و کمربند سفت کن 43
طرز کار سیستم  43
اجزاء مدار کیسه هوا 44
خلاصه مطالب و پیشرفتهای نوین 46
نیازهای کارکردی سیستم قفل مرکزی 46
کارانداز قفل در 46
مدار قفل کن در و کنترل از راه دور 47
سیستمهای امنیتی 47
مقدمه 47
واحدهای کنترل الکترونیکی با رمز امنیتی 49
مدار دزدگیر RD 48
خلاصه مطالب 50
سیستم وقفی کنترل نویز 50
مقدمه 50
توصیف سیستم 50
پیشرفتهای نوین 51
رادار آشکارساز مانع 52
توصیف سیستم 52
خلاصه مطالب و پیشرفتهای نوین 54
سایر سیستمهای تأمین کننده آسایش و ایمنی 54
هشدار دهنده فشار باد لاستیک 54


دانلود فایل


گزارش کارورزی درس اجزای ماشین

موضوع : گزارش کارورزی درس اجزای ماشین

برای رسیدن به حداکثر فشار خروجی در پمپ ترمز می بایست پیستونها حداکثر کورس خود را طی نمایند تغذیه این مقدار پیشروی به وسیله میله فشار صورت می پذیرد پس میله فشار باید حداقل به میزان حداکثر کورس پیستونهای پمپ ترمز قابلیت پیشروی داشته باشد  این آزمون برای حصول اطمینان از این قابلیت انجام می گردد به گونه ای که پس از ایجاد خلأ mmhg 10+ـ500 در بوستر نیروی معادل kgr50 به میله ترمز اعمال نموده و سپس میزان حرکت میله فشاراندازه گیری می شود
برای اینکه خلاصی حرکت میله ترمز برای رسیدن به یک نیروی خروجی در محدوده مجاز باشد  این آزمون انجام می گردد روش انجام آن بدین گونه است که ابتدا خلأ mmhg 10+ـ500 را به بوستر وصل نموده و نیرویی مععادل kgf 2 به میله فشار وارد می کنیم در این هنگام هیچگونه نیروی ورودی به میله ترمز اعمال نشده است  سپس به میله ترمز به اندازه ای نیرو وارد می شود که نیروی خروجی kgf 5 قرائت گردد در این هنگام پیشروی میله ترمز اندازه گیری می شود این مقدار می بایست در بیشترین اندازه خود mm  7/0 باشد
نشتی هوا Air  tightness
این آزمون در وضعیت «بدون عملکرد» و «عملکرد» انجام می شود  
همانطور که می دانید بوستر محفظه ای است که توسط دیافراگم به دو قسمت تقسیم شده است  هنگامی که بوستر هیچگونه عملکردی ندارد این دو قسمت با هم در ارتباط بوده و خلأ ایجاد شده در هر قسمت با هم در ارتباط بوده و خاأ ایجاد شده در هر دو قسمت از بوستر به یک میزان است  
اطمینان از اینکه این دو محفظه بوستر با فضای خارج هیچگونه ارتباطی ندارد امری ضروری است  لذا در حالت بدون عملکرد خلأ mmHg 10+ـ500 را در بوستر ایجاد نموده و پس شیر ارتباطی منبع خلأ با بوستر قطع می شود  میزان افت خلأ را پس از 15 ثانیه در بوستر اندازه گیری می کنیم  این میزان می باید حداکثر mmHg 25 باشد
در حالت عملکردی  ارتباط این دو محفظه با هم قطع شده و محفظه اول محفظه کاری با اتمسفر ارتباط برقرار می کند ؛ اختلاف فشار به وجود آمده در دو محفظه بوستر  عمل تقویت را انجام می دهد  پس اطمینان از قطع بودن ارتباط دو محفظه در حالت عملکرد نیز اهمیت داشته لذا برای حصول این اطمینان خلأ mmHg 10+ـ500 را به بوستر متصل کرده و پس از قرار دادن ترمز در موقعیت 10 +ـ70 درصد پیشروی مؤثر با اعمال نیروی بیشتر از نیروی Full load ارتباط منبع خلأ با بوستر قطع می شود  میزان افت خلأ پس از مدت زمان 15 ثانیه حداکثر mmHg 25 مجاز است
پروژه درس اجزای ماشین

فهرست مطالب

تحلیلی بر آزمونهای مجموعه بوستر
استاندارد  KES  D – C  ۶۵
نشتی هوا Air  tightness
مشخصات ورودی و خروجی  Input/output chartacteristic
APPLY
Release
Cutin
Vacuum run outline
Vacuum run out point
Initial  rise
Hysteresis
Return cut – out
زمان برگشت Return characteristic
عملکرد در دمای پایین Low temperture  working
عملکرد در دمای بالا High temperature Working 
تحلیلی بر آزمونهای مجموعه بوستر
استاندارد KES   D-C  ۶۵
کاربرد ابزارهای بهبود کیفیت Desing  Of  Experiments
تعریف طراحی آزمایشات
اجرای DOE  بر روی بوستر ترمز در شرکت صنعت و هنر
اهداف اجرای DOEبر روی بوستر ترمز به قرار زیر است
چگونگی اجرای طرح
فاز ۱ ؛ طراحی آزمایش
جدول اجرای طرح
اثرات متقابل
تفکیک پذیری RESOLUTION
اثرات دگر نام
کاربرد ابزارهای بهبود کیفیت
بررسی ترسیمی
ترسیم نمودار تأثیر
 ترسیم نمودار پاراتو
تجزیه و تحلیل واریانس
مدل سازی رگرسیون Regression    Modeling
ترسیم نمودار تأثیر
ترسیم نمودار پاراتو
پمپ ترمز
پمپ ترمز یک مداره Single  Master  Cylinder
پمپ ترمز دو مداره  Step  Bore  Master  Cylinder  Tan  dem
پمپ ترمز دو مداره پله ای  Step Bore Master Cylinder
پمپ ترمز پله ای تنظیم شدنی Adjustable  step Bore  Master
خطوط ترمز پمپهای دو مداره Brake  Line
بوستر خلأای Vacuum Booster
عملکرد بوستر
کمک بوستر به سیستم ترمز
تأثیر فشار عملکرد بوستر
خونسردی در شرایط اضطراری
نحوه ترمز گرفتن
نحوه ترمز گرفتن
نگهداری
اجزاء ترمز
مدار ترمز
سرعت و ترمز
کالیپر
کفشکها
دیسکها
  

گزارش کارآموزی شرکت زامیاد

موضوع : گزارش کارآموزی شرکت زامیاد

توضیح: این فایل به صورت ورد و آماده چاپ می باشد

پیشگفتار :
در طول دوره کارآموزی در شرکت زامیاد با اطلاعات و آموخته های فراوانی در زمینه های مختلف آشنا شدم ، فعالیت در این کارخانه بزرگ تولید کننده خودرو های سنگین و نیمه سنگین از جهات مختلف برای من مفید بود ، آشنایی با نحوه فعالیت شرکت ، آشنایی با ماشین آلات و سیستم های خودکار و نیمه خودکار شرکت ، آشنایی با انواع و اقسام ماشین آلات سنگین و سبک و ...  این گزارش خلاصه ای است از آموخته های اینجانب در طول این دوره که در چهار فصل اه استحضار شما استاد گرامی می رسانم .
فصل اول
معرفی شرکت زامیاد
زامیاد ، سازمان کارآفرین:
شرکت تولید کننده خودروهای تجاری زامیاد در سال 1342 در محل میدان آذری به عنوان اصلی ترین کارخانه گروه صنعتی رنا- تاسیس گردید و فعالیت خود را با واردات ، مونتاژ و تولید انواع خودروهای تجاری بنزین و گازوئیلی مطابق با استانداردهای روز بین المللی آغاز کرد.این شرکت در سال 1350 با توجه به گسترش فعالیتها و توسعه محصولات خود ، به محل فعلی خود واقع در کیلومتر 15 جاده قدیم کرج منتقل شد و با راه اندازی 11 خط تولیدی و بیش از 2200 نفر پرسنل فعالیت خود را ادامه داد و تا به امروز تداومی روبه رشد داشته است . به اجمال ، از مهمترین الزاماتی که زامیاد بر اساس آن تشکیل شد می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
üبکارگیری و استفاده از ظرفیتهای موجود و خالی صنعت کشور در صنعت خودروسازی بخصوص خودروهای تجاری
üافزایش بهره وری در صنعت خودروسازی و دستیابی به تیراژ بالاتر تولید خودروهای تجاری جهت تسهیل در امر حمل ونقل
 این شرکت ماموریت خود را تامین نیاز بازارهای داخل و خارج از کشور در زمینه وسائط نقلیه تجاری زمینی برای جابجایی مسافر وکالا قرارداده و در حال حاضر مدیریت  و تولید سهم بسیاری از محصولات مورد نیاز کشور در این زمینه را دارا می باشد .  
مزیت های رقابتی:
درحال حاضر پس از گذشت 44 سال از شروع فعالیت زامیاد می توان اذعان داشت که این شرکت تا حدود بسیار زیادی به چشم انداز ایجادی خویش دست یافته است .زامیاد یکی از شرکت های بزرگ گروه خودروسازی سایپا می باشد که بی شک رشد مداوم گروه خودروسازی سایپا در سالهای اخیر و عرضه خودروهای جدید توسط این شرکت ، بدون کارآفرینی ، ارتقاء مداوم ظرفیت و کیفیت سازندگان و جزبا تلاش شرکتهای مجموعه سایپا نظیر زامیاد میسر نبوده است .   
پیمانکاران و قطعه سازان:
تا کنون بیش از2000شرکت سازنده قطعه شناسایی و ارزیابی شده اند که از طریق شرکت بهنگام آفرین قراردادهای تامین قطعات منعقد شده است و دهها شرکت نیز در صنایع جنبی آن فعالیت می کنند. توانمندی قطعه سازان زامیاد اینک درحدی است که برخی از آنها برای شرکتهای معتبر داخلی و خارجی قطعه صادر می کنند و سطح تکنولوژی و توان طراحی و تولید آنها نسبت به سالهای اولیه آغاز فعالیتهایشان بسیار بالاتر رفته به گونه ایکه زنجیره تامین زامیاد بعنوان یک مزیت رقابتی پایدار برای شرکت زامیاد شده است .
شرکت زامیاد در سالهای گذشته در فهرست شرکتهای برتر ایران از حیث فروش و سود قرار داشته است. حدود25 درصد از 2200 پرسنل زامیاد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و فعالیت این شرکت باعث اشتغال غیر مستقیم تعداد زیادی از جوانان این مرز و بوم در شرکت های سازنده نیز شده است .اکنون که زامیاد چهل و پنجمین سالگرد فعالیت خود را سپری می کند شاهد دستاوردها و نتایج 45 سال تلاش مستمر در صنعت خودروسازی تجاری می باشد که از مهمترین این دستاوردها می توان به این موارد اشاره کرد:
در زمینه تولید:
کسب 28% از سهم بازار خودروهای تجاری که در سال 85 با تولید 51157 دستگاه خودرو شامل 50339 دستگاه وانت با رشدی معادل 4/8% نسبت به سال قبل از آن و 334 دستگاه می نی بوس دیزل A80,12M با رشد 98% نسبت به سال 84، 72 دستگاه انواع ون و کامیونت دیلی.
مقایسه ‌تولید کامیون طی 2سال اخیر و برنامه سال86
مقایسه‌تولید وانتها طی 2سال اخیر و برنامه سال86
در زمینه تحقیقات :
-          توسعه موتور وانت Z24NI به موتور Z24NIB
-          توسعه کاربری وانت Z24F
-          بکارگیری موتور EURO III و EURO IV در محصول وانت
در زمینه فروش و خدمات پس از فروش :
-          رشد 25% فروش و تحقق 100% بودجه سال 85
-          کسب رتبه سوم از نظر وضعیت خدمات پس ازفروش در میان شرکت های خودروساز
-          موفقیت در مناقصه های مربوط به تولید و تامین 524 دستگاه می نی بوس دیزل و 500 دستگاه اتوبوس دیزل شهری
درزمینه صادرات :
-          دریافت تقدیرنامه صادر کننده برتر سال 85
-          رشد 400% صادرات در سال 85 نسبت به سال 84
-          تحقق 85% برنامه صادراتی
در بخش مالی :
-          افزایش سرمایه شرکت از 300 میلیارد ریال به 600 میلیارد ریال در سال 1385
-          کاهش تعهدات ارزی در سال 85 به میزان 6%
-          استمهال کلیه دیون بانکی در سال 85
-          تامین منابع لازم از طریق سیستم بانکی در جهت تامین مواد اولیه و شرکت های لیزینگ جهت فروش بخشی از محصولات شرکت
-     فروش دارائیهای غیر مولد درجهت تامین منابع مالی جهت پیشرفت پروژه افزایش تولید در شهرستان کاشان و احداث و راه اندازی کارخانه خودروسازی زامیاد 2
در بخش نظامهای کیفیت و سیستمهای مدیریت نوین:
-          تمدید گواهینامه ایزو 2000-9001 از سوی شرکت DNV
-          دریافت گواهینامه بین المللی ISO14001:2004 ( نظام مدیریت زیست محیطی)
-          دریافت گواهینامه تعهد به تعالی و گواهینامه اهتمام به تعالی در جوایز ملی بهره وری کیفیت
-          دستیابی به نمره 9/3 از مجموع 5 نمره بر اساس مدل NPMS
محصولات تولید شونده:
محصولات تولید شونده زامیاد عبارتند از وانت نیسان در مدلهای Z24NB,Z24N ،Z24F,Z24FB,Z24FI ، کامیون ، کامیونت ، می نی بوس و ون دیلی IVECO در مدلهای مختلف ، می نی بوس A8012 و اتوبوس شهری . از نظر سهم بازار ، شرکت زامیاد در مقایسه با سایر شرکتها از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و هم اکنون ، مقام دوم را در بین شرکتهای تولید کننده خودروهای تجاری دارا می باشد.
همکاران تجاری کلیدی خارجی:
مهمترین شرکاء کلیدی زامیاد عبارتند از شرکت ایتالیائی IVECO ، شرکت DAEWOO BUS کره جنوبی و شرکت IRISBUS
تامین کنندگان کلیدی :
مهمترین تامین کنندگان کلیدی ،‌عبارتند از شرکتهای سازه گستر ، مگاموتور و شرکت بهنگام آفرین که این شرکت بصورت کامل در تملک زامیاد می باشد.
سهامداران کلیدی:
اصلی ترین سهامداران زامیاد عبارتند از: شرکت سایپا ( با 58% سهام) شرکت سرمایه گذاری سپه ( با 2/2% سهام ) شرکت سرمایه گذاری سایپا( با 95/1% سهام ) صندوق بازنشستگی و پس انداز کارکنان بانکها ( با 73/1% سهام ) شرکت سرمایه گذاری سمند(با 39/1% سهام )
شرکت سرمایه گذاری صبا جهاد( با 32/1% سهام ) و گروه انرژی آریادانا( با 13/1% سهام) توضیح اینکه شرکت طراحی و مهندسی بهنگام آفرین فعالیتهای مربوط به برنامه ریزی و ساخت قطعات داخلی را انجام می دهد .
فهرست مطالب
فصل اول - معرفی شرکت زامیاد
زامیاد ، سازمان کارآفرین
مزیت های رقابتی
پیمانکاران و قطعه سازان
در زمینه تولید
مقایسه ‌تولید کامیون طی 2سال اخیر و برنامه سال86
مقایسه‌تولید وانتها طی 2سال اخیر و برنامهسال86
در زمینه تحقیقات
در زمینه فروش و خدمات پس از فروش
درزمینه صادرات
در بخش مالی
در بخش نظامهای کیفیت و سیستمهای مدیریت نوین
محصولات تولید شونده
همکاران تجاری کلیدی خارجی
تامین کنندگان کلیدی
سهامداران کلیدی
مشتریان اصلی
ماُموریت
آرمان
ارزشها
فصل دوم - فیکسچر سازی
مقدمه
تعریف جیگ و فیکسچر
انواع جیگ ها
انواع فیکسچرها
فیکسچر ها به چندین دسته تقسیم می شوند از جمله
تعریف جیگ
تعریف فیکسچر
فرق بین جیگ وفیسچر
انواع جیگها
انواع فیکسچرها
انواع جیگها
شرح شابلونهای سوراخکاری
هدف
انتخاب عوامل تعیین کننده
مزایا وعیوب
جیگ و فیکسچرهای ماشینهای کنترل عددیکامپیوتری(CNC)
فیکسچر در صنعت ساخت و تولید
(الف) لزوم استفاده از مستندات
(ب) انواع فیکسچرها
فیکسچرهای مونتاژ
فیکسچرهای جوش کاری
فیکسچرهای ماشین کاری
فصل سوم - ماشین های پرس
ماشین های پرس
به طور کلی پرس ها به دودسته تقسیم می شوند.
پرس ها ی مکانیکی
پرس ها ی هیدرولیک
که هر کدام از این دونوع نیز از نقطه نظر حرکتشان به دودسته تقسیم می شوند
پرس های یک ضربه ای
پرس ها ی دوضربه ای
پرس های مکانیکی یک ضربه ای
الف)پرس ها ی دستی
مورد استفاده
ب) پرس ها ی اصطکاکی
طرز کار
مورد استفاده
ج)پرس های لنگی
طرز کار
پرس های مکانیکی دو ضربه ای
پرس های هیدرولیک
جگونگی انتخاب یک پرس
پرس هیدرولیک Hydraulic press
تناژ پرس
کاربرد پرس هیدرولیک
فصل چهارم - نتیجه گیری

نتیجه


      

دانلود فایل


گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین

موضوع : گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین

توضیح: این فایل به صورت ورد و آماده چاپ می باشد

فصل اول
طراحی صنعتی
فصل اول
طراحی صنعتی :
طراحی صنعتی، حرفه‌ای است که با خلق مفاهیم جدید در حوزه‌های مختلف زندگی انسانی سروکار دارد. طراحی برابرنهاده یا معادلی است که برای واژه Design انگلیسی بکار رفته است، در حالی که Industrial design یکی از زیرشاخه‌های Design است. در حال حاضر آموزش طراحی صنعتی در ایران، با یک گرایش کلی و تحت عنوان کلی طراحی صنعتی انجام می‌شود.
تاریخچه
حرفه طراحی صنعتی، در پی انقلاب صنعتی در اروپا و بر اساس یک ضرورت بوجود آمد. تا پیش از رخداد انقلاب صنعتی، محصولات و کالاهای مصنوع مورد استفاده مردم، توسط هنرمندان و پیشه وران با استفاده از روشهای دستی و نه ماشینی و در مقیاس محدود ساخته می شدند. با ظهور ماشین و پدید آمدن روشهای تولید ماشینی، چهره مصنوعات دچار دگرگونی شد و مصنوعات دست ساز، آرام آرام جای خود را به مصنوعات زمختی می دادند که هیچ خبری از هنر هنرمند در آنها یافت نمی‌شد. همگی بدون توجه به زیبایی پیکره و صرفاً در جهت برآورده کردن نیازهای عملکردی طراحی و ساخته می شدند. در چنین وضعی بود که هنرمندان دست ساز با اعتراض به چنین نابسامانی خواستار طرد ماشین و فرزندان آن و بازگشت به اوضاع پیشین شدند. جنبش هنر و پیشه که سردمدار آن ویلیام موریس بود، در همین راستا شکل گرفت.
سبک‌شناسی طراحی
از سبکهای شناخته شده طراحی صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1.    نوگرایی (Modernism) یا سبک بین‌المللی (International Style) که باوهاوس در آلمان از شناخته شده ترین مکاتب این سبک است.
2.    دِ اِستَیل در هلند. در این سبک و در حوزه طراحی گریت ریتفلد (Gerrit Rietveld) را می توان نام برد. پیت موندریان نقاش نامی نیز، از نامداران همین جنبش هنری در حوزه نقاشی است.
3.    فن برتر، های تک (High Technology)
4.    لبه جدید (New Edge)
5.    کمینه‌گرایی(Minimalism) که از بزرگان این سبک می توان به فیلیپ استارک فرانسوی اشاره کرد.
6.    ممفیس، بنیانگذار آن، طراح مشهور ایتالیایی اتوره سوتساس است.
7.    آرت نووو (Art Nouveau) از سبکهای قدیمی طراحی است که در خلال سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ میلادی شکل گرفت.
8.    استریم لاینینگ (Stream Line)استفاده از فرم قطره اشک، خاستگاه این سبک آمریکاست.
9.    سبک آمریکایی (American Style)
10.    جنبش Werkbund آلمان
11.    کارکردگرایی (Functionalism)
12.    هنر تزئینی آمیخته (Art Deco)
حوزه‌های کنونی
1.    طراحی محصول (Product design)
2.    طراحی محیطی (Environmental design)
3.    طراحی سامانه‌های حمل و نقل (Transport design)
فلسفه طراحی صنعتی
همه تولیدات موجود در محیط زیست مان دارای فرمهای ظاهری می باشند که با تأثیر گذاشتن بر روی روان انسان‌ها سبب جریان درک خود می شوند. در این پروسه است که تولید صنعتی می تواند توسط استفاده گر از نظر روانی تصاحب شود که تصاحب حاوی واقعه بعدی است .انچه مورد توجه قرار میگیرد شناخت صحیح نیاز کاربر و یا استفاده کننده است) زیبایی‌شناسی در اصل به معنای درک احساسی است. به عبارت دیگر زیبایی‌شناسی علم مرتبط با درک احساسی پدیده‌های مصنوع می باشد. استفاده تولیدات صنعتی از طریق احساس و عواطف استفاده کننده به ویژه استفاده‌های دیداری، شنیداری، لمسی به وسیله کارکرد استتیکی یک تولید صنعتی انجام می‌شود. در حوزه کارکرد استتیک شیء، تئوری گشتالت (Gestalt) آلمانی و تئوری فرم (La theorie la forme) فرانسه شکل می گیرد. از بررسی های گشتالت، عناصر گشتالت (فرم- رنگ- رویه- جنس) و ساختمان گشتالت (پیچیدگی، سادگی، نظم و بی نظمی) نمود پیدا می کند. عناصر گشتالت می توانند به عنوان حامل پیام های استتیک یک تولید محسوب شوند که بررسی و شناخت این اجزاء از مهم ترین دروس آکادمیک طراحی صنعتی در دنیا می باشد. نقد آثار طراحی صنعتی نیز یکی از پیچیده ترین ارزیابی ها می باشد و بنگاهها و تشکل های مختلفی در دنیا وجود دارند که به ارزش استتیکی یک طرح صنعتی امتیاز می دهند. تشکل های معتبر (IDEA) Industrial Design Excellence Award در امریکــــا و IF Design Award winner درآلمان می باشند که معیارهای زیبائی‌شناسی همه آنها بهبودهای استتیکی می باشد که در محصول به وسیله طراح ایجاد می‌شود. کاربرد استتیکی تولیدات، همه جنبه‌های روانی و درک و احساس انسان به هنگام استفاده تولید صنعتی می باشد. این امر در جدول ذیل نمود بهتری پیدا می کند :
 [Perception]فرم در بررسی گشتالت تصویر ارائه شده توسط سطح خارجی تولید می باشد. همچنین فرم باید حاوی (Lifestyle)، سبک زندگی، فرهنگ و مد باشد خاصیت استتیک فرم تابع و معرف زمان بودن است. همچنین طبق نظر SOLIVAN که بانی تفکر Functionalism بوده که نشأت گرفته از مکتب فکری BAUHAUS می بود، جمله معروف فرم تابع عملکرد محصول است را بیان نمود.
فصل دوم
قالبگیری فشاری
فصل دوم
قالبگیری فشاری :
قالب گیری فشاری ،یکی از قدیمی ترین فرآیندهای قالب گیری شناخته شده است. در این قالبها ماده پلاستیکی در محفظه قالب قرار گرفته وبا حرارت و فشار شکل می گیرد. در این قالبها ،معمولا از ترکیبات گرما سخت(ترموست)،بصورت عمده واستفاده میشودولی از محصولات گرما نرم (ترمو پلاستیک)در
 برخی موارد وبه ندرت استفاده میشود. موادی که بعنوان شارژ اینگونه قالبها بکار می رود،دارای اشکالی بصورت پودر ،ساچمه ای ،لایه ای وپیش فرم میباشد.
قالبهای فشاری عمدتا دارای یک عیب میباشند بطوریکه ،در اثر فشار زیاد موجود در داخل قالب پین های ضعیف ودیوارهای نازک دفرمه میشوند ، بنابراین طراحان این گونه قالبها به منظور کم رنگ کردن این عیب  ،از فرایند قالب گیری انتقالی کمک گرفته اند .
سال 1909توسط آقای لئو بکلند ،جهت تولید پوسته رادیو پیدایش یافت.
فرایند قالب گیری انتقالی، در زمان جنگ جهانی دوم شناخته شد بطوریکه در ابتدا کاربرد عمده ای در صنایع نظامی داشت.
 مراحل کلی فرآیند قالب گیری فشاری
     در صورت لزوم قالب را تمییز و مواد آزاد کننده را داخل قالب می ریزیم.
     قالب را شارژ می کنیم.
     قالب توسط پرس بسته میشود.
     قبل از ایتکه قالب بطور کامل بسته شود ،قالب را کمی بازکرده تا گازهای محبوس از قالب خارج شود(تنفس قالب).
     حرارت وفشار را اعمال کرده تا عمل قالبگیری تثبیت شود(در کاربرد فشار قبل از بسته شدن کامل قالب باید اندکی درنگ شود بطوریکه گازها بتوانند از محفظه قالب خا رج شوند).
     قالب را باز نموده و قطعه داغ را در فیکسچر خنک کننده قرار میدهیم.
 معرفی روشهای قالب گیری
      قالبگیری فشاری قالبگری انتقالی
      قالبگیری تحت فشار پیستون
      قالبگیری بصورت ریخته گی
      قالبگیری پرسی
لازم به ذکر است که دو روش اول بصورت عمده برای تولید قطعات پلاستیکی اعم از مواد ترمو پلاستیکی وترمو ستی میباشد.
شرح فرآیند قالبگری فشاری
در  ابتدا قالب توسط  شا بلن بار ریز که روی دستگاه  پرس قرار دارد ،شارژ شده و قالب
شروع به بسته شدن میکند ،بطوریکه سنبه  قسمت روئی قطعه را فرم داده و قسمت زیرین
قطعه تا سطح جدایش قالب در داخل محفظه پائینی فرم میگیرد.
در این قالبها دمائی در حدود   130تا200 درجه سانتی گراد  توسط دو  المنت گرم کننده
حاصل میشود ، ولی عمدتا دمای نیمه فوقانی قالب کمتر از نیمه تحتانی میباشد بطوری که
معمولا قسمت فوقانی تا دمای 145درجه سانتی گراد گرم شده و قسمت   تحتانی تا دمای
155درجه سانتی گراد گرم میشود.
فشار لازم در حدود 100تا500تن می باشد ،البته این فشار با توجه به سطح تماس قطعه با قالب تعیین می شود.
شرح فرایند قالبگیری انتقالی
همانطور که  در  قسمت چکیده  به آن اشاره شد ، این  فرایند   قالبگیری به منظور  بر طرف کردن عیب قالبگیری فشاری از این روش قالبگیری استفاده میشود.
در واقع عملکرد این روش قالبگیری به این صورت است که ابتدا مواد  شارژ فالب بصورت سرد یا نیمه گرم داخل کانال بار ریز وارد و توسط یک سنبه فشار دهنده مواد از طریق روزنه هایی در سیستم ر اهگاهی ،به حفرهای اصلی قالب هدایت می شود.
قالبهایی که با این روش طراحی می شوند غالبا چند حفره ای میباشند،به خاطر اینکه از نظرهزینه مقرون بصرفه شوند.
انواع روشهای قالبگیری فشاری از نظر ساختمان قالب
      قالب فلاش دار (قی) flash die                     
      قالب سنبه ای کفی یا پله ای flat die               
      قالب مثبت positive die                           
      قالب نیمه مثبت semi positive die             

لازم به به توضیح است که این قالبها بر مبنای اجازه ی ورود مواد به کانال فلاش دسته بندی شده اند  که در اسلایدهای بعدی توضیح اضافی داده میشود .
قالبهای فلاش دار
در این قالب در اثر فشار حاصل از طرف پرس ،به مواد اضافی اجازه داده میشود که به راحتی به کانال فلاش راه پیدا کند . در این روش قالبگیری ، فلاش معمولا به صورت افقی است .
در این روش قلبگیری لازم است، علاوه بر هزینه طراحی و ساخت،هزینه ای برای سنگ زدن پلیسه حاصل شده در اطراف قطعه در نظر بگیریم .
در واقع یکی از معایب اینگونه قالبها ،همین هزینه اضافی می باشد.
مزیت این گونه قالبها در ارزان بودن و ساده بودن آنها است .
کاربرد این قالبها برای تولید قطعاتی از مواد پلاستیکی با ضریب بالک پایین و قطعاتی که رعایت ضخامت یکنواخت دیوارهای آن مهم نباشد،البته یکنواختی ضخامت دیوارها تا حد زیادی به دقت میله های راهنمای قالب بستگی دارد .
تعریف ضریب بالک: حاصل تقسیم حجم مواد فرم نگرفته به مواد فرم گرفته را ضریب بالک گویند.
فهرست مطالب:
پیشگفتار
فصل اول – طراحی صنعتی
تاریخچه
سبک‌شناسی طراحی
حوزه‌های کنونی
فلسفه طراحی صنعتی
فصل دوم – قالبگیری فشاری
مراحل کلی فرآیند قالب گیری فشاری
معرفی روشهای قالب گیری
قالبگیری فشاریقالبگری انتقالی
قالبگیری تحت فشار پیستون
قالبگیری بصورت ریخته گی
قالبگیری پرسی
شرح فرآیند قالبگری فشاری
شرح فرایند قالبگیری انتقالی
انواع روشهای قالبگیری فشاری از نظر ساختمان قالب
قالب فلاش دار (قی)flash die                    
قالب سنبه ای کفی یا پله ای flat die              
قالب مثبت positive die                          
قالب نیمه مثبت semi positive die             
قالبهای فلاش دار
قالب های سنبه ای کفی یا پله ای
قالبهای مثبت
قالبهای نیمه مثبت
نکته
انواع روشهای قالبگیری انتقالی از نظر ساختمان
قالبهای لوله راهگاهی
قالبهای پیستونی
اجزاء ساختمانی پلاستیکها (شامل ترموستهاوترمو پلاستیکها)
 کاربرد قالبهای انتقالی
تجهیزات مورد نیاز در فرایند قالبگیری فشاری وانتقالی
مزایای فرآیند قالبگیری فشاری
معایب فرایند قالبگیری فشاری
مزایای فرایند قالبگیری انتقالی
معایب فرایند قالبگیری انتقالی
فصل سوم – پیش بینی در طراحی قالب
پیش بینی در طراحی قالب
پیش­بینی مدت زمان طراحی قالب­های پلاستیک
نقشه گشی صنعتی :
تاریخچه نقشه کشی صنعتی:
نقشه کشی صنعتی و جایگاه آن در صنعت:
استانداردها ی نقشه کشی :
معرفی نرم افزارهای نقشه کشی صنعتی( نقش کامپیوتر در نقشه کشی صنعتی ):
AUTO CAD
Solidworks
مکانیکال
آشنایی سطحی با فرمان پروفایل
آشنایی مقدماتی با منوی ساختار درختی ( Desktop Browser )
 Extrude
Revolve
کشیدن خط محور با فرمان Work Axis
Sweep
کشیدن فنر در مکانیکال
 طراحی فنر
1- مشخص کردن  زاویه دید(Sw Isometric View  )
2- تغییر صفحه کاری ( New sketch plan )
3- کشیدن خط محور فنر( Work Axis )
4- تغییر صفحه کاری ( New sketch plan )
5- کشیدن راه مارپیچ فنر ( 3D Helix path… )
6- مشخص کردن صفحه کاری برای کشیدن مقطع فنر( work plan )
7- کشیدن سطح مقطع فنر و پروفایل کردن آن
8- Sweep کردن سطح مقطع فنر
مشخص کردن  زاویه دید(Sw Isometric View  ) :
تغییر صفحه کاری ( New sketch plan )
کشیدن خط محور فنر( Work Axis )
تغییر صفحه کاری ( New sketch plan )
کشیدن راه مارپیچ فنر ( 3D Helix path… )
فصل چهارم – آموخته های نرم افزاری
معرفی نرم افزار CATIA
1- مقدمه ای از نرم افزار CATIA
PLM Solutions ) Product LifecycleManagement )
تاریخچه نرم افزار CATIA :
1- MechanicalDesign
1.1. Part Design
AssemblyDesign.1.2.
1.3. Sheet Metal Design
1.4. Drafting
1.5. Structure Design
1.6. Mold ToolingDesign
2- ShapeDesign
2.1. GenerativeShape
2.2. Free Style Shaper, Optimizer & Profiler
2.3. Photo Studio & Real TimeRendering
3.1. Digital Makeup
3.2. Ergonomics Design & Analysis
3.3. Knowledg ware
4- Analysis
5- Equipment & System Engineering
6- NC Manufacturing
7- Plant
طریقه نصب نرم افزار CATIA
فصل پنجم – نتیجه گیری
نتیجه گیری

 
 

دانلود فایل