گزارش کارآموزی سالن رنگ 2 و تجهیزات مکانیکی آن و مطالبی در رابطه با اینورتور

جمعه 15 بهمن 1395 ساعت 23:12

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی سالن رنگ 2 و تجهیزات مکانیکی آن و مطالبی در رابطه با اینورتور

تقریبا هیچ کس در این مورد شکی ندارد که اختراع چرخ سبب اختراع بسیاری از وسایل دیگر شد این وسیله ساده با نیروی عظیم خود به بشر این امکان را داد تا به آرزوهای دیرینه خود مبنی بر دستیابی به درجه ای فراتر از جابجایی و تحرک ساده برسد با این حال زمان دقیق این اکتشاف در تاریخ در دسترس نیست ولی این احتمال وجود دارد که طرح و ایده این اختراع از غلتک هایی که برای تکان دادن اجسام سنگین و غیر قابل حرکت استفاده می شده است گرفته شده باشد و درست از همین جاست که داستان اتومبیل و خودرو آغاز می شود 
کار حمل و نقل چه کالا و چه مسافر از زمانی که کالسکه ها و ارابه ها مهندسی پیشرفته را به کار گرفتند رو به آسانی گروید و پیگیریهای بدون وقفه و پیشرفت های تکنولوژی سبب شد تا افرادی همچون کارل بنز Karl Benz گوتلیب دایملر Gottlieb Daimler و ویلهلم می باخ Wilhelm Maybach طرح ریزی اختراعی را که خبر رسان آغاز عصر خودرو بود انجام دهند عصری که تماما چهره ای پر جنب و جوش و فعال داشت و هنگامی که قدرت حرکت و ابزارآلات ماشینی نیز باهم آمیخته شدند کم کم تبدیل به تفریحی خوب و لذت بخش شد امروزه ابتکار و ذهن خلاق آن پیشگامان و مخترعان سنتی دیرینه را برای ما باقی گذاشته است سنتی که خودرو سازان متعهد به حفظ و نگهداری آن هستند تضمین این نکته که آنها می توانند جابجایی و حرکت ما را با ساختن ماشین هایی که همیشه قسمتی از انقلاب چرخ هستند تامین کنند در ابتدا به بررسی تاریخچه خودرو در ایران می پردازیم اولین اتومبیل ایران در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط مظفرالدین شاه به کشور وارد شد که برخلاف خودروهای امروزی سوخت آن نفت بود در ابتدا به علت نبود راه های مناسب و سوخت که از روسیه وارد می شد استقبال چندانی از این وسیله نشد ولی با گذشت زمان ورود خودرو به کشور سرعت بیشتری یافت به طوری که در سال ۱۳۰۵ تعداد اتومبیل های ایران به ۶۰۸ دستگاه رسیده بودکه در بین آنها ۳۶ دستگاه مربوط به سفارتخانه ها بودند
اولین تصادف معروف ایران نیز در همین سال به وقوع پیوست و موضوع آن از این قرار بود که هنگامی که درویش خان نوازنده معروف تار سوار بر یک درشکه کرایه ای بود در اثر تصادف با یک اتومبیل جان سپرد این حادثه مقدمه ای برای ایجاد قانون مجازات رانندگان متخلف شد پس از این واقعه اتومبیل وزیر پست و تلگراف وقت که به شمال رفته بود با یک گاری تصادف کرد و از حرکت باز ماند پس از این دو حادثه کمیسیونی در تهران برای بررسی راه های جلوگیری از تصادفات اتومبیل تشکیل شد این کمیسیون دستور به کارگیری مامورین راهنمایی و رانندگی را در تهران و شمیران صادر کرد و نیز دستور داده شد که تنها پس از معاینه اتومبیل به صاحبان آنها تصدیق داده شود بازار و رضایت مشتری  واقعیت های موجود محیط اقتصادی  توقع مردم و رسالت ملی  وضعیت رقبای جهانی و پیش بینی آینده آنها در روند حرکتی موجود پویایی و انعطاف پذیری برنامه در نظر گرفته شود دستیابی به دانش فنی و امکانات طراحی و ساخت خودروهای جدید  گسترش و تعمیق ساخت داخل  خودکفایی ملی  قطعات خودرو  ورود به بازارهای جهانی و دستیابی به تراز ارزی را می توان از جمله اهم اهداف این برنامه استراتژیک نام برد تحقق این اهداف در گرو برنامه ریزی و اجرای صدها طرح و پروژه کوچک و بزرگ به منظور اصلح خطوط تولید  بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات  افزایش ظرفیت تولید و تنوع بخشیدن به محصولات بوده است  که اغلب این طرح ها طی سالهای اخیر به بهره برداری رسیده اندازجمله مهمترین این پروژه هاعبارتند از اصلاح و بازسازی تجهیزات سالن پرس موجود و احداث سالن تولید وایجاد خطوط پرس جدید اصلاح نوسازی و توسعه ظرفیت خط رنگ نوسازی و ایجاد خطوط مونتاژ انواع بدنه سواری اصلاح نوسازی و توسعه ظرفیت تولید خطوط مونتاژ نهائی سواری افزایش ظرفیت خطوط ریخته گری و ماشینکاری چدن احداث سالن و ایجاد خطوط ریخته گری و ماشینکاری قطعات آلومینیومی موتور پژو 405 و ایجاد خطوط مونتاژ قطعات منفصله ایجاد مراکز تحقیق توسعه و طراحی خودرو و مجموعه های آن از جمله موتور اصلاح و تکمیل امکانات پشتیبانی شامل تجهیز سخت افزارهای کامپیوتری و ایجاد شبکه جامع مکانیزه اطلاعات  ایران خودرو با تکیه بر تجارب گرانقدر سال های اخیر با بهره گیری از نتایج و دستاوردهای برنامه جامع 7 ساله خود دست اندرکار تدوین برنامه جامع 10 ساله است که جهانی شدن را هدف گرفته است این برنامه بر 4 مقوله رشد  راهبری صنعت کشور  بازار سازی و بازاریابی و مشارکت بین المللی مبتنی می باشد دورنمای مطلوب ایران خودرو در این برنامه استراتژیک آن است که به بزرگترین و موفق ترین شرکت ایران با قابلیت های رقابتی کلاس جهانی تبدیل شود با توجه به تجارب و نتایج حاصله از اولین برنامه جامع 7 ساله شرکت  80-1374  شرکت ایران خودرو این بار به شیوه ای نو و با جلب مشارکت لایه های بیشتری از مدیران و کارشناسان خود در حال تدوین اهداف و برنامه جامع خود برای دهه آینده است در این برنامه استراتژیک که راهنمای همه تصمیمات و اقدامات گروه ایران خودرو خواهد بود  شاخص ها و عوامل زیر به عنوان سرلوحه همه تلاش ها و مرکز ثقل همه فعالیت ها انتخاب شده اند  کیفیت در مدیریت و اشاعه فرهنگ رقابتی کیفیت در محصول و خدمات بهبود مستمر در فرآیندها با تاکید بر فرآیند خودروساز شدن کسب حداکثر کیفیت با حداقل هزینه ایران خودرو انتظار دارد در چارچوب این برنامه که از ابتدای سال 1381 انسجام بخش فعالیتها و راهنمای سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها خواهد بود  بتواند در سالهای میانی دهه آینده به قابلیت های لازم برای تبدیل شدن به یک شرکت تراز جهانی دست یابد و از این طریق برسرافرازی ها  افتخارات و اعتبارات جمهوری اسلامی ایران در عرصه های صنعت و اقتصاد بیافزاید
خودکفائی یکی از اهداف اصلی در برنامه جامع 7 ساله شرکت ایران خودرو تعمیق ساخت داخل قطعات خودروهای تولیدی است که با تشکیل شرکت ساپکو و فعالیتهای چند ساله آن این مهم تحقق یافته است تبلور اقدامات انجام شده در ساخت داخل نمودن قطعات پیکان 1600 پژو 405  پژو آر-دی  خودروی پارس و سمند  خودروی ملی  به شرح زیر می باشد
خودکفایی پیکان 1600 ساخت داخل نمودن قطعات پیکان در سال 1370 با ایجاد واحد خودکفایی ایران خودرو آغاز گردید به منظور ایجاد امکان تولید بیشتر و با هدف ساخت داخل نمودن قطعات خودروهای مختلف  واحد خودکفایی مذکور در سال 1372 به شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو ساپکو منتقل گردید با تاسیس این شرکت  برنامه ریزی های انجام شده در مورد ساخت داخل نمودن قطعات پیکان به ثمر نشسته است به طوری که اکنون حدود 5/98% از قطعات آن در داخل کشور ساخته می شود
خودکفایی پژو 405 ساخت داخل نمودن قطعات پژو 405 از سال 1373 در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفته و در حال حاضر با احتساب اقلام حذف شده از پک PACK  و اقلامی که خودکفایی آن در تعهد ایران خودرو می باشد  بالغ بر 87% از قطعات خودرو پژو خودکفا گردیده است
خودکفایی پژوآردی از آنجا که خودرو آر-دی تلفیقی از اتومبیل های پژو 405 و پیکان 1600 می باشد  لذا برای بخش زیادی از اقلام مشترک  شرکت ساپکو اقدام به تهیه مدارک فنی و عقد قرارداد نموده است در حال حاضر تعداد 179 قطعه از قطعات مخصوص خودرو RD توسط شبکه قطعه سازان داخلی به تولید انبوه رسیده و برای تعداد 214 قطعه نیز قرارداد منعقد گردیده است
خودکفایی خودروی پارس خودروی پارس در شرکت ایران خودرو طراحی و خودکفایی قطعات آن از سال 1378 آغاز گردیده است و از مجموع 1819 قطعه آن  1460 قطعه در برنامه خودکفایی ساپکو قرار دارد خودکفایی سمند  خودروی ملی ساخت داخل کردن قطعات سمند  خودروی ملی  توسط شرکت ساپکو مورد بررسی قرار گرفته است و تا پایان سال 1379  1622 قطعه از قطعات این خودرو به خودکفایی رسیده است
معاونت تحقیقات ومهندسی این معاونت با هدف همکاری با مهندسی تولید و مرکز تحقیقات در خصوص تولید آزمایشی محصولات جدید و بهبود وضعیت محصولات موجود در سال 1378 تشکیل شد  واحدهای طراحی فرآیند مهندسی خودرو  طراحی فرآیند مهندسی نیرومحرکه  طراحی فرآیند مهندسی قالب و پرس  و برنامه ریزی و کنترل مهندسی تحت نظر این معاونت مشغول به فعالیت هستند  شرح وظایف این معاونت عبارت است از طراحی فرآیند شامل تهیه فرآیند های خطوط تولید و زمان سنجی آنها طراحی  تهیه و به روز آوری لی اوت سالنهای تولیدی و کل شرکت تعیین و تأیید مشخصات فنی جیگها  ماشین آلات و تجهیزات مربوطه تعیین و تأیید مشخصات قالبها و نصب خطوط پرس تهیه نقشه ها و مدارک مورد نیاز واحدهای مربوطه بالانس و ظرفیت سنجی خطوط تولیدی و ارتقاء اتوماسیون تدوین برنامه ریزی و کنترل پروژه فعالیتهای مرکز مهندسی
طراحی سیستمهای ارگونومی میان انسان محیط زیست و ماشین آلات طراحی  بهبود و نظارت بر اجرای سیستمها و روشهای حمل و نقل مواد و محصولات طراحی  ساخت و برنامه ریزی سیستمهای کنترل تولید هوشمند Room CCR Control Central و Assembly Line Control ALC نیرو محرکه این معاونت متشکل از چهار کارخانه موتورسازی 1و2  گیربکس سازی و اکسل سازی است و در زمینه ساخت موتور بنزینی سواری پیکان و پژو و گیربکس پیکان و اکسل پیکان و پژو فعالیت دارد کارخانه موتورسازی بزرگترین سازنده موتورهای بنزینی در ایران است در خطوط تولید این کارخانه موتور پیکان و انواع موتورهای پژوXU5 و XU9 و موتور انژکتوری XU7 مخصوص خودرو پارس و سمند تولید می گردد هم اکنون موتور پیکان در دو مدل کاربراتوری و انژکتوری تولید می شود و ضمنا" بزودی تولید موتور پژو 206 نیز شروع خواهد شد همچنین قطعات سیلندر  سرسیلندر  اگزوز  مینفلد هوا  فلایویل  کپه یاتاقان  دنده استارت رینگ و چرخ دنده تایمنیگ موتور پیکان در خطوط مختلف آن ماشینکاری می شود ظرفیت تولید موتور پیکان در یک شیفت کاری 200 دستگاه و موتور انواع پژو 120 دستگاه در یک شیفت کاری است این کارخانه در سال 1376 موفق به دریافت گواهی ایزو 9002 از شرکت BSI انگلستان گردیدهمچنین در سال 1379 گواهینامه استاندارد آلودگی ECE1504 برای خودروی پارس و در سال جاری برای خودروی RD اخذ گردیده است
کارخانه گیربکس سازی در این کارخانه عملیات ماشینکاری پوسته گیربکس  پوسته کلاچ و گلدانی عقب انجام می شود و سپس در خط مونتاژ  گیربکس کامل مونتاژ و تست می گردددر این کارخانه تعداد 650 دستگاه گیربکس تولید می شود

فهرست مطالب

مقدمه
ایران خودرو
سال شمار تولید انواع سواری
خودکفائی
خودکفایی پیکان ۱۶۰۰
خودکفایی پژو ۴۰۵
خودکفایی پژوآر-دی
خودکفایی خودروی پارس
خودکفایی سمند خودروی ملی
معاونت تحقیقات ومهندسی
نیرو محرکه
کارخانه گیربکس سازی
کارخانه اکسل سازی
کارخانه موتورسازی شماره۲
ایزو
آموزش
مرکز آموزش ایران خودرو
زیست
تاریخچه سیستم مدیریت زیست محیطی
مرکز تحقیقات زیست محیطی
میزان مصرف سوخت و انتشار گاز دی اکسید کربن از خودرو
مواد بکار گرفته شده در ساخت خودرو
سالنها وقسمتهایی از ایران خودرو
سالن پرس شماره ۳ ایران خودرو
سالن رنگ شماره ۲ ایران خودرو
کارگاه ریخته گری چدن
مدیریت
معاونت اجرائی
آمار تولیدات سالهای اخیر
گواهینامه های بین المللی اخذ شده
مدیریت بدنه سازی
مدیریت برش و پرس
مدیریت قالب و پرس
مدیریت رنگ
مدیریت مونتاژ
گواهینامه های بین المللی اخذ شده
گواهینامه های کیفی
گواهینامه های زیست محیطی
سالن رنگ ۲
سطح ۰ ۰ متر
سطح ۸/۶
سطوح ۱۰ و ۱۳ متر
سطح ۱۱ ۵ متر
سطح ۱۷ ۵ متر
سطح ۲۵ متر
پروسه کامل یک بدنه از بدنه آهن تا پولیشکاری رنگ رویه
شرح کامل پروسه
شرح تجهیزات
کانوایر هوایی
چگونگی حرکت
مزایای کانوایر هوایی
معایب کانوایرهای هوایی
کا نوایرهای زمینی
کانوایرهای زمینی طولی
PRB
کانوایرهای زمینی عرضی
طولی
حرکت عرضی
حرکت دورانی
CTC
آموزش درایو های الکترونیکی الکتروموتورهای AC آسنکرون
عناوین
معرفی ساختار اینورتر سری ۳۰۰ میکرو مسترزیمنس
معرفی ساختار اینورتر سری ۴۰۰ میکرو مسترزیمنس
کنترل اینورتر درشبکه پروفیباس
معرفی وتشریح عملکرد سافت استارتر نمونه Typical به کاررفته در سایت رنگ ۲
مقدمه
رابطه میان تعداد قطب ها و فرکانس چرخش میدان استا تور و روتور
ماشین القائی سه فازآسنکرون
ایجاد گشتاور در موتور القائی
لغزش
فرکانس الکتریکی رتور
مدار معادل ماشین القائی
توان و گشتاور
مشخصه گشتاور سرعت
منحنی و معادله گشتاور
فرمول از روی مدار معادل تونن ماشین سه فاز بدست می آید
کنترل سرعت موتور های القائی
روش کنترل سرعت با تغییر قطب
کنترل سرعت با تغییر دادن فرکانس خط
مد های کنترلی
نتیجه گیری


دانلود فایل


نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.