گزارش کارآموزی خط تولید ساخت و مونتاژ وانت پیکان ایران خودرو

دوشنبه 27 دی 1395 ساعت 13:37
این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی خط تولید ساخت و مونتاژ وانت پیکان ایران خودرو

اینها کارهایی است که درخط اول تزئینات صورت می‌گیرد. البته سیستم فرایند تولید در قسمت تزئینات به صورت سری، موازی است. در مرحلة‌ بعد که خط دوم تزئینات می باشد و درامتداد خط اول قرار دارد در ایستگاه اول میل فرمان را که از قبل به جعبه فرمان و قرقری (سگ دست) مجهز شده و بر روی هم سوار شده‌اند نصب می شود که در داخل جعبه فرمان اجزائی از قبیل کاسه نمد، بلبرینگ، مارپیچ و غیره وجود دارد. و بعد پدالهای کلاج و ترمز را که از قبل به بوستر و شیلنگهای ارتباطی و مخزن کوچک روغن ترمز که به آن وصل شده است را برروی بدنهه ماشین سوار می کنند و بعد قرقری طرف راست را نیز روبروی همان قرقری به بدنهه متصل می‌کنیم. و اما بوستر تقویت کنندة ترمز می باشد به این صورت که با خلعی که ایجاد می‌کند،‌روغن را بوسیلة لوله‌هایی که از بوستر به لنتها (چرخها) متصل است به لنتها می‌رساند (پمپاژ می‌کند) و برمی‌گرداند. در ایستگاه بعدی جای شیشه دربهای جانبی را با لوازمی از قبیل لاستیک دور شیشه و جای شیشه لچکی دربها که از قبل آماده شده است را نصب می کنند و شیشه‌های جانبی را جا می‌اندازند و در همین حین بالابر شیشه‌ها را در داخل دربها نصب می کنند. و بعد قابهای روی دری را از داخل بر روی هر دو درب نصب      می‌کنند. در ضمن انجام دادن این کارها درب دریچه‌های داخل اتاق بار نیز بسته می شود. این دریچه‌ها برای مواقعی است که ماشین تصادف می‌کند و برای سهولت در کار صافکاری می باشد. در مرحلة بعد موتور برف پاکن‌کن‌های ماشین را در داخل اتاق و زیر قسمت داشبورد وصل می کنند و سپس میله‌های حرکت دهند، برف پاک‌کنها را نصب می‌کنیم بعد نوبت به وصل کردن بخاری در زیر موتور برف‌پاک‌کن و بستن کلید کنترل حرارت و باز و بسته کردن دریچه‌های بخاری و کانالهایی که هوای گرم را از بخاری بداخل اتاق هدایت می‌کنند می‌رسد که در اصطلاح به آنها چکمه‌ایی گفته می‌شود. بخاری توسط ترموساتی که در داخل موتور وصل می شود و آب را گرم می‌کند گرم می شود و به وسیلة پروانه‌هایی که در داخل بخاری قرار دارد گرما را از طریق کانالها به اتاق ماشین منتقل می‌کند. در مرحلة بعد میل فرمان را بوسیلة بست مخصوص که زیر جای داشبورد متصل می کنند. و بعد داشبورد را که متشکل از خود داشبورد، صفحة آمپر (آمپر کیلومتر،‌آب و روغن و غیره) شاستی ساسات و غیره می باشد را نصب می کندو اما ساسات وسیله‌ایی است برای اینکه بخواهیم موتور ماشین را  بعد از مدت زیادی که خاموش بوده و سرد شده دوباره آنرا درجا که ایستاده‌ گرم کنیم. و کارکرد آن به اینصورت است که مثلاً وقتی ماشین درجاده با سرعت حرکت می‌کند مصرف سوخت آن در کاربراتور 12 به 1 می‌باشد در حالی که سوخت ماشین در حالت ساسات 9 به 1 می‌باشد. مرحلة بعد مرحلة‌ نصب شیشه‌های جلو و عقب خودرو وانت می باشد. که این مرحله بعد از اتمام کار تودوزی و بستن برف پاک‌کن در هر زمان و هر مرحله‌ایی قابل اجرا می باشد. و طرز کار آن به اینصورت است که برای آماده کردن شیشه جلوی ماشین سه نفر بر روی آن کار می کنند. یک نفر لاستیک دور شیشه را جا می‌اندازد و نفر دوم مغزی را که نوعی تسمه پلاستیکی است به توسط وسیله‌آیی به نام مغزی‌کش در داخل شیار بیرونی لاستیک می‌کشد و نفر سوم نخ یا طناب نازکی را که بوسیلة آن شیشه را در جای خود قرار می‌دهند را توسط وسیلة به نام سرکج در داخل شیار داخلی لاستیک می‌کشد و بعد در موقع جاانداختن دور قسمت داخلی لاستیک را با روغن چرب می کنند تا کار نصب راحتر شود و برای نصب آن دو نفر لازم است که یک نفر از داخل اتاق نخ مذکور را کشیده ونفر دوم از بیرون به شیشه فشار و ضربه وارد می‌کند تا شیشه در جای خود قرار گیرد و اما برای شیشه عقب کار به اینصورت است که یک نفر لاستیک دور شیشه را جا می‌اندازد و یک نفر هم نخ لازمه را می‌کشد و آن را نیز موقع نصب کردن مقداری چرب می‌کنند و به طریقة ذکر شده شیشه را در جای خود قرار می‌دهند اما این فرق را با شیشه جلو دارد که مغزی آن را بعد از اینکه شیشه نصب شد در شیار بیرونی لاستیک می‌کشند و در اینجا خط دوم قسمت تزئینات نیز به پایان می‌رسد و بدنهه وارد خط بعدی تزئینات می‌شود. در خط سوم قسمت تزئینات،‌در مرحلة‌ اول رودریهای دربهای جانبی بوسیلة خارهایی که از قبل بر روی آنها تعبیه شده است بر روی دربها نصب می شود و بعد دستگیره و اهرم شیشه بالابر روی آن نصب می‌شود و پرچ‌کاریهای بالای درب انجام می شود و بعد ورشویی داخل رکاب را بر روی لاستیک دور درب می‌بندند این کار برای این است که اولاً لاستیک دور درب محکم در جای خود قرار گیرد و ثانیاً لاستیک لگدمال نشده و خراب نشود و بعد شیلنگ حاوی روغن به لنتها وصل می شود. در مرحلة بعد لولة فاضلابی در داخل محوطة موتور نصب می شود به منظور تخلیه آب حاصل از شستشو و باران که از جلو پنجرة‌شیشه نفوذ می‌کند و بعد در داخل اتاق دسته راهنما و قاب راهنما و صفحه پانل را نصب می کنند. صفحه پانل صفحه‌ایی است که کلیدهای مختلف از جمله کلید کنترل حرکت برف‌پاک‌کنها و چراغهای پشت آمپر و کلیدهای دیگر و جا سیگاری و جای ضبط ماشین بر روی آن قرار دارد. در مرحلة‌ بعد لوله‌های خرطومی را برای هدایت هوای گرم و سرد به دریچه‌های داخل اتاق نصب می کنند و بعد آفتاب‌گیرها (سایه‌بانها) و آینة جلوی راننده را در جای خودشان نصب می کنند و در اینجا کارهای مربوط به تزئینات به پایان می‌رسد و بدنهه وارد مرحلة بعدی یا مرحلة مکانیکی می‌شود. 
مرحلة مکانیکی: این مرحله بعد از مرحلة تزئینات و در واقع در امتداد آن قرار دارد و در مرحلة اول مکانیکی مخزن بنزین خودرو که از قبل به شیلنگ رابط درب باک (مخزن) و شناور مجهز شده است را در جای خود یعنی عقب خودور نصب می کنند و بعد سینی باک که حفاظ قسمت شناور و لوله‌های رابط آن نیز می باشد را نصب می کنند و بعد دو شیلنگ رابط، که بنزین را از باک به کاربراتور و از کاربراتور به باک برمی‌گرداند را وصل می کنند و در همین حین کارگر دیگری لوله مسی را که هدایت کننده روغن از داخل موتور به قسمت عقب ماشین و به لنتها می باشد را وصل می‌نماید. در مرحلة بعد ضربه‌‌گیرهای زیر شاسی را نصب می کنند و بعد از آن قلابهایی در زیر خودرو نصب می شود که اگزوز خودرو به آنها بسته می شود و بعد لاستیکهای حلقه‌ایی شکلی را به گوش‌واره معروف هستند را روغن زده و درسوراخهای سرشاسی عقب (که بعداً شاه فنرهای ماشین به آن بسته می شود) قرار می‌دهند و بعد یک سری مته‌کاری و قلاویز‌کاریهای زیر ماشین را نیز انجام می‌دهند و آنها را آماده می کنند برای کارهای بعدی. در مرحلة بعد موتورهای سرهم شده را از جای دیگری به نام پروژه موتور که خارج از سالن تولید وانت می باشد می‌آورند که اجزاء سر هم شده آن شامل سیلندر،‌سرسیلندر، شاتون، پیستون،‌رینگ، سوپاپ،‌میل باد است، سر سوپاپ،‌شمعها ،‌دینام، کاربراتور ، صفحه کلاج، دلکو، پمپ بنزین، فیلتر روغن ،کارتل روغن‌ و دیگر وسایل مربوط به موتور می باشد که آن را وارد خط تولید می کنند. و دیگر وسایل جانبی بر روی آن بسته می شود که این کار به مرور و توسط افراد مختلف انجام می‌گیرد
اهداف پروژه: بررسی چگونگی مونتاژ وانت پیکان سالن مونتاژ 1
بازدید از خط تولید خودروهای وانت و آشنایی با قسمت‌های مختلف فرایند تولید بعضی از قسمت‌ها و اصطلاحات مربوط به تولید از جمله اینکه: خط تولید وانت شامل مرحلة صافکاری، نقاشی، مرحلة تزئینات می باشد که در مرحلة تزئینات شامل قسمت‌هایی از قبیل: چسباندن موکتهای کف اطاق، وصل کردن تودوزیهای داخل اتاق، وصل کردن جلوداشبرد و انداختن شیشه‌های خودرو، وصل بوستر،‌اکسل ، سیم‌کشی و غیره می باشد. همچنین بررسی مرحلة مکانیکی که شامل قسمت‌های وصل کردن موتور، دیفرانسیل، گیربوکس و غیره می باشد. بازدید از تکمیل کاری که شامل مراحل صندلی‌بندی، تست جاده و غیره صورت گرفته است . همچنین در مورد مفهوم کنترل کیفیت و وظایف و فعالیت‌های مربوط به آن توضیحاتی ارائه گردیده است. عملیات مونتاژ پیکان وانت 1600 در سالن 1، مرحلة صافکاری، مرحلة نقاشی، مرحلة تزئینات، مرحلة مکانیکی ،‌مرحلة تکمیل کاری کنترل کیفیت، وظایف دایره کنترل کیفیت، اصول پیشرفت دوایر کنترل کیفیت، مفهوم کیفیت، کنترل کیفیت فراگیر، نهادهای ادای کنترل کیفیت ،‌فعالیت‌های دایره کنترل کیفیت، کنترل کیفیت در شرکت ایران خودرو.
خلاصه‌ای از عملیات مونتاژ پیکان وانت ۱۶۰۰ در سالن ۱، مرحلة صافکاری، مرحلة نقاشی، مرحلة تزئینات، مرحلة مکانیکی ،‌مرحلة تکمیل کاری کنترل کیفیت، وظایف دایره کنترل کیفیت، اصول پیشرفت دوایر کنترل کیفیت، مفهوم کیفیت، کنترل کیفیت فراگیر، نهادهای ادای کنترل کیفیت ،‌فعالیت‌های دایره کنترل کیفیت، کنترل کیفیت در شرکت ایران خودرو.
گزارش کارآموزی مهندسی صنایع خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیکان ایران خودرو
شرکت ایران خودرو

فهرست مطالب

مقدمه

تاریخچه

مشخصات سالن مونتاژ 1 و 3

فرم اعلام زون‌بندی سالن مونتاژ 1

شرح خلاصه‌ای از عملیات مونتاژ پیکان وانت 1600 در سالن 1

مرحلة صافکاری

مرحلة نقاشی

مرحلة تزئینات

مرحلة تکمیلی کاری

کنترل کیفیت

وظایف دایره کنترل کیفیت

اصول پیشرفت دوایر کنترل کیفیت

مفهوم کیفیت

کنترل کیفیت فراگیر

نهادهای اداری کنترل کیفیت

فعالیت‌‌های دایره کنترل کیفیت

کنترل کیفیت در شرکت ایران خودرو

گزارش کارآموزی مکانیک خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیکان دانشگاه جامع علمی‌کاربردی مرکز آموزش ساپکو


دانلود فایل


نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.