گزارش کارآموزی سیستم های برقی و الکترونیکی اتومبیل

جمعه 26 آذر 1395 ساعت 15:16
این گزارش کارآموزی قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی سیستم های برقی و الکترونیکی اتومبیل

سیستم برقی اتومبیلهای جدید ویژگیهای فنی بسیار رعب انگیز اما در عین حال بسیار جذابی دارد سیستمها و مدارهای پیچیده ای که امروزه بکار می روند به شیوه ای جالب تکامل یافته اند
چنان که در مورد بسیاری از تحولات تاریخی صادق است نمی توان یقین حاصل کرد که فلان قطعة خاص را چه کسی و در چه زمانی اختراع کرده است زیرا این تحولات هم به صورت موازی و هم به صورت متوالی رخ می دادند
تأمل در باب تعیین پدر سیستم برقی اتومبیل جالب است بدیهی است که میشل فارادی سزاوار تحسین است اما تین لنور هم هست رابرت بوش هم هست نیکلاس اوتو هم هست و این رشته سر دراز دارد
شاید درست آن باشد که عقبتر برویم تا به تالس ملطی فیلسوف یونانی برسیم که کهربا را به خز مالید و الکتریسیتة ساکن را کشف کرد و برای نخستین بار واژه الکترون را مطرح ساخت کهربا را به زبان یونانی الکترون می نامند
در حدود 600 قبل از میلاد تالس ملطی با مالیدن کهربا روی خز الکتریسیتة ساکن را کشف کرد
در حدود 1550 ویلیام گیلبرت نشان داد که بسیاری از مواد الکتریسته دارند او دریافت که دو نوع الکتریسته ناهمنام یکدیگر را جذب و دو نوع الکتریسیته همنام یکدیگر را دفع می کنند
1672 اوتو فون گوریک اولین دستگاه برقی یک گلولة چرخان از گوگرد را اختراع کرد
1742 آندریاس گوردون نخستین مولد الکتریسیتة ساکن را ساخت
1747 بنجامین فرانکلین بادبادکی را در هوای رعد و برقی به پرواز درآورد
1770 دلیجان بخار کونیو تماما از چوب ساخته شد
1780 لوییجی گالوانی یک رشته فعالیت را آغاز کرد که به اختراع باتری منتهی شد
1800 نخستین باتری را آلکساندر ولتا اختراع کرد
1825 ویلیام استورژن الکترومغناطیس را کشف کرد
1830 سر همفری دیوی کشف کرد که با مدار شکنی جرقه ایجاد میشود
1831 فارادی مبانی القای الکتریسته را کشف کرد
1851 رام کورف برای اولین بار پیچک القایی ساخت
1859 گاستون پلاشه فیزیکدان فرانسوی انباره را ابداع کرد
1860 لنور نخستین شمع را ساخت
1860 لنور احتراق در داخل سیلندر را ابداع کرد
1861 لنور نوعی کوئل مرتعش ساخت
1861 رابرت بوش در قریة البک در نزدیکی شهر اولم در آلمان متولد شد
1870 اوتو طرح موتور چهارزمانه را به ثبت رساند
1875 سیستم جرقة گسسته در موتور زیگفرید به کار گرفته شد
1879 لئوفونک سیستم جرقه زنی لولة داغ را ابداع کرد
1885 گوتلیب دایملر و مارل بنز موتور اتومبیل را ابداع کردند
1887 هرتز امواج رادیویی را کشف کرد
1887 ماگنتوی ولتاژ پایین بوش در موتورهای زمینی با سوخت گازی به کار رفت
1888 پروفسور آیرتون نخستین اتومبیل برقی آزمایشی را ساخت
1899 نخستین کیلومتر شمار مکانیکی به بازار آمد
1899 دستیابی به رکورد جهانی 66 مایل 105 کیلومتر در ساعت با استفاده از یک خودرو برقی
1901 لنکستر ماگنتوی چرخ لنگری را ساخت
1902 بوش ماگنتوی ولتاژ بالا با آهنربای دائمی را عرضه کرد که تقریباً مقبولیت عام یافت
1905 میلر ریز بوق برقی را اختراع کرد
1905 دکتر هانس لیتنر و رهـ لوکاس دینام سه زغالی را اختراع کردند
1908 سآواندروال سیستم روشنایی برقی را معرفی کرد
1910 شرکت دلکو نخستین نمونه صنعتی استارت برقی را عرضه کرد
1912 بندیکس روش درگیری استارت با چرخ لنگر فلایویل را ابداع کرد
1912 کادیلاک سیستم روشنایی و راه اندازی استارت برقی را به کار برد این سیستم برقی ساخت دلکو را چارلز ف کترینگ ابداع کرده بود
1914 فنر ضربه گیر به استارت افزوده شد
1914 بوش ماگنتوی القایی را تکمیل کرد
1920 ژاپنیها تحولات چشمگیری در تکنولوژی آهنربا پدید آوردند
1921 انجمن بیسیم ولز جنوبی نخستین بیسیم را در اتومبیل نصب کرد
1922 اتومبیل آستین سون تولید شد
1927 آخرین فورد مدل T تولید شد
1928 فکر تشکیل انجمن مهندسان متخصص در صنعت لوازم برقی اتومبیل در هادرزفیلد واقع در یورکش مطرح شد
1929 بوق برقی لوکاس به بازار آمد
1930 سیستم جرقه زنی با کوئل و باتری جایگزین سیستم جرقه زنی با ماگنتو شد
1930 تکنولوژی آهنربا باز هم پیشرفت کرد
1931 اسمیت درجه بنزین برقی را معرفی کرد
1931 ماگنتوی ورتکس با آهنربای دائمی به بازار آمد که در اتومبیلهای مجهز به سیستم جرقه زنی با کوئل نصب می شد
1932 انجمن مهندسان برقی اتومبیل اولین اجلاس خود را در ساعت 30 : 3 بعدازظهر 21 اکتبر در باشگاهی در لندن برگزار کرد
1934 برای اولین بار دینام دو زغالی و دستگاه تنظیم ولتاژ جبرانی روی اتومبیل نصب شد
1936 کیلومتر شمار برقی  مولد جریان متناوب و ولت سنج به بازار آمد
1936 استفاده از سیستم اتصال بدنة مثبت برای افزایش عمر شمع و کاهش خوردگی باتری به بازار آمد
1937 برای نخستین بار تاخموگراف ثبت کننده سرعت در آلمان به کار رفت
1939 روی دلکو اتومبیل سیستم آوانس خودکار نصب شد
1939 نصب جعبه فیوز در اتومبیلها آغاز شد
1940 دی سی اسپیدو از روتور سنکرون و مسافت سنج استفاده کرد
1946 شرکت رادیواتومبیل تأسیس شد
1947 ترانزیستور اختراع شد
1951 خودروسازان انگلیسی استفاده از سیستم برقی 12 ولت را آغاز کردند
1951 بوش سیستم تزریق را ابداع کرد
1954 استفاده از چراغ راهنمای چشمک زن جنبة قانونی یافت
1955 استفاده از سوئیچ برای روشن کردن اتومبیل عمومیت یافت
1957 چراغ جلو نامتقارن به بازار آمد
1958 نخستین مدار مجتمع آی سی ساخته شد
1960 استفاده از آلترناتور به جای دینام آغاز شد
1963 اتوماتیک راهنمای الکترونیکی ابداع شد
1965 استفاده از اتصال بدنة منفی دوباره آغاز شد
1965 کار تکمیلی روی سیستم کنترل الکترونیکی ترمز قفل نشو ABS آغاز شد
1966 از پخش صوت در اتومبیل استفاده شد؛ استفاده از این دستگاه در انگلستان زیاد موفقیت آمیز نبود زیرا سیستم تعلیق ضعیف و جاده ها خراب بود
1967 کیلومتر شمار الکترونیکی به بازار آمد
1967 سیستم سوخت پاشی چترونیک ساخت شرکت بوش به تولید انبوده رسید
1970 استفاده از آلترناتور به جای دینام در خودروهای ساخت انگلیس آغاز شد
1972 لوکاس سیستم نمایش سر بالا را ابداع کرد
1974 نخستین سیستم جرقه زنی الکترونیکی بی پلاتین که نیاز به تعمیر نداشت ساخته شد
1976 حسگرهای اکسیژن لاندا تولید شد
1979 بوش تولید انبوه سیستم سوخت پاشی موترونیک را آغاز کرد
1981 سیستم ترمز قفل نشو برای نصب در خودروهای معمولی تولید شد
1989 آلترناتورهایی تقریباً هم اندازه با دینامهای اولیه یا حتی کوچکتر از آنها توانستند جریانهایی تا بیش از صدآمپر تولید کنند
1990 سیستمهای تارنوریز در اتومبیلهای مرسدس به کار رفت
1991 تولید لامپهای تخلیه گازی آغاز شد
1993 مقررات کنترل آلایندگی سبب تکامل بیشتر سیستمهای کنترل موتور شد
1994 سیستمهای بصری سر – بالا به منزلة بخشی از طرح پرومتئوس ابداع شد
1995 و این داستان همچنان ادامه دارد
اندازه گیری و حسگرها
اندازه گیری چیست
اندازه گیری عبارت است از تعیین مقدار کمیتهای فیزیکی برای به دست آوردن داده هایی که به وسایل ثبت کننده و نمایشگر و یا کنترلگر انتقال پیدا می کنند در این بحث بارها از اصطلاح ابزار دقیق برای توصیف علم وفن سیستم اندازه گیری استفاده می کنیم
اولین تکلیف هر سیستم اندازه گیری تبدیل مقدار فیزیکی مورد اندازه گیری به متغیر فیزیکی دیگری است که بتوان آن را برای به کار انداختن نمایشگر یا کنترلگر به کار برد در خودرو بخش عمدة کمیتهای مورد اندازه گیری به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می شوند حسگرهایی که این تبدیل را انجامی می دهند تراگردان نام دارند
ترمیستور
ترمیستور متداولترین اسباب اندازه گیری دما در اتومبیل است تغییر دما سبب تغییر مقاومت ترمیستور می شود و بنابراین می توان یک سیگنال الکتریکی متناسب با کمیت اندازه گیری شده به دست آورد
گزارش کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل
دانلود گزارش کارآموزی سیستمهای برقی و الکترونیکی در ایران خودرو

فهرست مطالب

موقعیت و تاریخچه 1
تاریخچه زمانی 3
اندازه گیری و حسگرها 7
اندازه گیری چیست؟ 7
ترمیستور 7
ترموکوپل 7
حسگر القایی 8
کرنش سنج 9
حسگر جریان هوا با سیم داغ 9
حسگر جریان هوا با فیلم نازک 10
حسگر اکسیژن 10
حسگرهای هوای فیلم ضخیم 11
حسگر متانول 11
خلاصه مطالب 11
سیم کشی برق پایانه ها و قطع و وصل 12
کابلها 12
رمزهای رنگی و مشخص کردن پایانه ها 14
طراحی دسته سیم 17
مدارهای چاپی 19
فیوزها و مدارشکنها 19
کلیدها 21
سیستم های اداره موتور 22
سیستم های مرکب اداره جرقه زنی 22
سیستم جرقه زنی 23
طرز کار سیستم جرقه زنی 24
کنترل زاویه آوانس جرقه 25
اساس کنترل سیستم جرقه زنی 25
کنترل زاویه مکث 26
مدول جرقه زنی 27
کوئل 27
کارکرد عیب یابی خودکار واحد کنترل الکترونیکی 27
سیار خودروهای کنترل موتور 28
منیفولد هوای متغیر 28
تنظیم زمانی متغیر برای سوپاپها 29
کنترل الکترونیکی سیستم گرمایش 29
نظریه و سیستم های تهویه مطبوع 30
مقدمه 30
اصول تبرید 31
سیستم خودکار تنظیم دما 32
گرمایش شیشه های جلو عقب 33
مروری بر سیستم گرمکن صندلی 34
عنصرهای گرمکن و سیستم کنترل گرمکن صندلی 34
خلاصه 35
سیستمهای برقی شاسی خودرو 35
دلایل استفاده از ترمز قفل نشو 35
نیازهایی که سیستم ترمز قفل نشو باید برآورده کند 35
سیستم ایمنی در صورت عمل نکردن ترمز قفل نشو 36
قابلیت مانور باید حفظ شود 36
پاسخ فوری 36
تأثیر عملیاتی  36
چرخهای تحت کنترل 37
چرخهای تحت کنترل 37
گستره سرعت 37
سایر وضعیتهای عملیاتی 37
توصیف کلی سیستم 37
فشار پدال 38
فشار ترمز 38
متغیر تحت کنترل 38
وضعیت جاده / خودرو 38
سرعت مرجع خودرو 38
شتاب یا شتاب منفی چرخ 38
لغزش ترمز 38
شتاب منفی خودرو 39
راهبرد کنترل سیستم ترمز قفل نشو 39
آغاز کنترل فشار ترمز 39
تنظیم برای سطح جاده یکنواخت 39
چرخش خودرو حول محور عمودی 39
ارتعاش اکسل 40
خلاصه راهبرد کنترل 40
اجرای سیستم ترمز قفل نشو 41
حسگرهای سرعت چرخ 41
واحد کنترل الکترونیکی 41
تعدیلگر هیدرولیکی 42
سیستم کنترل کشش 42
کیسه هوا و کمربند سفت کن 43
طرز کار سیستم  43
اجزاء مدار کیسه هوا 44
خلاصه مطالب و پیشرفتهای نوین 46
نیازهای کارکردی سیستم قفل مرکزی 46
کارانداز قفل در 46
مدار قفل کن در و کنترل از راه دور 47
سیستمهای امنیتی 47
مقدمه 47
واحدهای کنترل الکترونیکی با رمز امنیتی 49
مدار دزدگیر RD 48
خلاصه مطالب 50
سیستم وقفی کنترل نویز 50
مقدمه 50
توصیف سیستم 50
پیشرفتهای نوین 51
رادار آشکارساز مانع 52
توصیف سیستم 52
خلاصه مطالب و پیشرفتهای نوین 54
سایر سیستمهای تأمین کننده آسایش و ایمنی 54
هشدار دهنده فشار باد لاستیک 54


دانلود فایل


نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.